Veckans bråk

Kina tog över

Irritationen var stor hos ledarskribenter när staten Kina tilläts arrangera ett seminarium i Almedalen.

Politikerveckan i Almedalen följer som bekant principen om att varje riksdagsparti har en egen dag. Partiledaren deltar – eller springer gatlopp, beroende på vem man frågar – i olika arrangemang under hela dagen och allt kulminerar med partiledartalet i Almedalsparken på kvällen. Onsdagen är den nyvalda L-ledaren Nyamko Sabunis tid att skina, men det struntade kineserna i.

Topparna och tjänstemännen från kinesiska ambassaden och handelskammaren valde i stället att kalla dagen för "China Day" och höll ett eget arrangemang som invigdes av Kinas Sverigeambassadör Gui Congyou.

Den av kineserna städslade pr-konsulten, Adam Hofmann, som tidigare var moderat kommunpolitiker i Nacka, ansåg att uppgiften utfördes bäst i uppförsbacke.

”Ingen annan byrå skulle ta i det här uppdraget med tång”, sa Hofmann.

När regimen kallar infinner sig företagen och på China Day medverkade representanter från Air China, Huawei och Bank of China. Hofmann var klarspråkig.

”Huawei vill till exempel visa att de inte sysslar med spionage”, sa pr-konsulten.

Säpochefen Klas Friberg är inte lika övertygad, på ett annat seminarium i Almedalen slog han fast: ”Även om Sverige ligger långt ifrån Kina geografiskt, befinner vi oss i en kinesisk intressesfär.”

GT:s ledarskribent Csaba Bene Perlenberg krävde att Almedalensveckans värdar skulle göra en markering mot kineserna.

"Så länge Kina håller en svensk medborgare fängslad, stick i stäv mot internationella lagar och konventioner, borde Region Gotland inte låta kommunistregimen anordna påverkansoperationer i centrala Visby mitt under Almedalsveckan", skrev Perlenberg.

Ledarskribenten Linda Nordlund i Expressen tyckte att svenska företagare bör vara mer vaksamma: "Släktingar som fortfarande bor i Kina kan användas som påtryckningsmedel mot diasporan.”

Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa.

Logga in
eller

Köp FOKUS ONLINE utan bindningstid!

Prova 1 månad för 1 krona

Kampanjpris 1 krona första månaden därefter 149 kronor per månad.

Detta ingår:

Obegränsad tillgång till alla online-artiklar.

Aktuella analyser och fördjupningar.

Dagligt nyhetsbrev.

Fokus på samhällsfrågor, politik, ekonomi, kultur och vetenskap.

Fortsätt

Jag godkänner villkoren för Fokus (FPG Media AB).

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera