Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren
Aktuellt / Ekonomi / Inrikes

Satsning på snabbtåg kan bli av – regeringen söker ny finansiering

Förhandlingarna om snabbtågen ska inledas under hösten. Regeringen kommer då att gå fram med en ny plan för finansieringen av stambaneprojektet. Det beskedet ger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till Dagens Industri i dag.

Att inleda satsningen på snabbtåg är en av punkterna i Januariavtalet. Men de senaste veckorna har stödet för projektet vacklat. Moderaterna, som vände och var för projektet i valrörelsen 2014, det så kallade Sverigebygget, ändrade sig redan tidigt under förra mandatperioden.

Nyligen gick Nyamko Sabuni (L) ut och sa att L:s stöd för de nya stambanorna krävde att Moderaterna var med i en uppgörelse. Sedan dess har också KD ändrat sig och säger nej. SD har varit emot hela tiden.

Men Tomas Enerot att regeringen kommer att gå vidare med planerna även om Moderaterna säger nej. Han ska inom kort bjuda in partierna till förhandlingar i frågan. Men det viktigaste beskedet är att regeringen avser göra utbyggnaden utanför den nationella infrastrukturplanen, att det alltså inte ska belasta de årliga anslaget till infrastruktur i budgeten.

– När vi ska bygga nya stambanor ska det ske på ett sätt som ligger utanför nationell plan, säger Tomas Eneroth.

LÄS OCKSÅ: Tid för avgång: 2035 eller 2095

Det är den linje som utredarna i Sverigeförhandlingen också landade i, en lånefinansiering utanför budgeten på samma sätt som i finansieringen av Öresundsbron. Det är också den lösningen som Centerpartiet vill se.

I debatten har nya stambanor ställts mot investeringar i underhåll och utbyggnad av befintliga stambanor, som har sitt ursprung i 1800-talets stambaneutbyggnad.

Men på motståndarsidan finns också andra grupper. Som lobbygruppen ”Fakta om höghastighetstågsprojektet”, som finansieras av Motorbranschens Riksförbund, som envetet lyfter fram varje negativ sak som sägs om de nya stambanorna.

Även inom de partier som tagit ställning mot projektet finns en klyfta. När KD:s nyligen tog ställning mot reserverade sig partiets gruppledare Andreas Carlson mot beslutet. Tidigare partisekreteraren Acko Ankarberg Johansson, som nu sitter i riskdagen, tillhör också de som vill ha nya stambanor.

Geografin spelar här en stor roll. Båda kommer från KD:s tyngsta distrikt, Jönköping, där det finns stora förhoppningar om nya banor.

LÄS OCKSÅ: Den gamle och tåget

Även Moderaterna är splittrade. På moderatstämman om en vecka kommer M:s regionråd i både Jönköping och Skåne att stödja en utbyggnad.

– Partiledningen bör öppna för andra finansieringssätt. Om det byggs höghastighetsbanor bör de lånefinansieras utanför ordinarie plan, säger Carl Johan Sonesson (M), regionstyrelsens ordförande i Skåne till Sydsvenskan.

– Vi är helt solklara. Vi tycker att vi ska ha en höghastighetsjärnväg som passerar och stannar i Jönköping, säger Peter Jutterström (M), kommunalråd i Jönköping.

Även Lars Thunberg, KD-kommunalråd i Helsingborg, vill ha snabbtåg:

– Det är en helt nödvändig satsning av flera skäl. Huvudskälet är att vi måste ställa om till ett hållbart transportsystem. Det vore synd om KD ändrar inställning, säger han till Sydsvenskan.

KD:s slutliga beslut kommer på partiets riksting i november.

LÄS OCKSÅ: Danmark-Sverige: Tur och retur

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera