Hundratals skrivna på samma adress i Stockholm – utnyttjas av kriminella

Text: Redaktionen

Bild: TT

Sjöstedt (V): ”Regeringen måste backa om privatiseringen”

Under helgen har partierna bakom Januariavtalet förhandlat kring en lösning om Arbetsförmedlingen som kan förhindra en misstroendeomröstning om arbetsmarknadsminister Eva Nordmark.

V-ledaren Jonas Sjöstedt väntar på att ta del av vad de fyra partierna kommit fram till under helgen. I Expressen säger han att regeringen måste backa om ”kaosprivatiseringen” av Arbetsförmedlingen för att lösa situationen.

Löfven har flaggat för att förhandla med M och KD – men inte med V. ”Omoget”, tycker Jonas Sjöstedt.

– Glädjande nog tyder mycket på att de backar på den här viktiga punkten om privatiseringen. Vi är redo att förhandla men märkligt nog vill regeringen inte prata med oss, säger Vänsterpartiets ledare till Expressen.

Löfven har flaggat för att förhandla om Arbetsförmedlingen med M och KD – men inte med V.

– Det är lite omoget. Vi har ett jätteproblem ute i kommunerna och vi är beredda att lösa det men de vill inte prata. Jag tycker att det är konstigt, säger Jonas Sjöstedt.

Kristerssons försvar till Hédi Fried: ”Landskapet har förändrats”

Förintelseöverlevaren Hédi Fried är besviken på det som hon upplever som ett brutet löfte från Ulf Kristersson (M) om att aldrig ha något samröre med SD. Stefan Löfven (S) har sedan kallat detta ”bottenlöst omoraliskt”.

I ett inlägg på Facebook försvarar sig M-ledaren med att det politiska landskapet förändrats sedan han träffade Hédi Fried inför valet 2018.

”Inför valet 2018 var jag tydlig med att vi ville bilda en Alliansregering efter valet. Och att den inte skulle samarbeta med Sverigedemokraterna”, skriver han.

Riksdagens åtta partier har olika ideologier, men det är rimligt att kunna diskutera och göra upp i sakfrågor, tycker M-ledaren. ”Sak, inte person eller parti, bör vara vägledande”, skriver han.

Vapenhandeln ökade med nära fem procent

Världens hundra största vapentillverkare ökade under 2018 sin försäljning med 4,6 procent till 420 miljarder dollar, enligt en rapport från Stockholms fredsforskningsinstitut. Det skriver SvD.

Sipri gör bedömningen att den ökade omsättningen är en följd av en militär upprustning i världen.

Svenska Saab ligger på en 30:e plats.

Hundratals skrivna på samma adress i Stockholm

Flera hundra personer är registrerade på en och samma adress i ett flerfamiljshus i Hässelby i västra Stockholm, avslöjar SVT Stockholm.

Många av personerna på adressen har så kallade samordningsnummer – alltså tillfälliga personnummer – som bland annat ger en väg in i socialförsäkringssystemet. Systemet utnyttjas av kriminella som i många fall inte ens befinner sig i landet. Problemet är inte unikt för huset i Hässelby, utan återfinns på andra adresser i Stockholm och i fler svenska storstäder.

Kristdemokraterna kräver nu en lagändring kring samordningsnumren. Riksdagsledamoten Mikael Oscarsson säger att det i dagsläget är en ”fin miljö i Sverige för organiserad brottslighet att verka i”. (se även Debatt nedan)

McCarthykritik mot Wikström som ändrar sig för att bli EU-ombudsman

Liberalen och tidigare EU-parlamentarikern Cecilia Wikström, som petades som Europakandidat av sitt parti förra året, är en av de främsta kandidaterna till ny EU-ombudsman trots att hon sagt att jobbet inte är lämpligt för tidigare EU-parlamentariker, skriver SvD.

Hon röstade också för att införa en regel om en ”avkylningsperiod” på tre år innan en parlamentariker kan bli EU-ombudsman, något hon nu kallar diskriminering.

När hon i veckan förhördes av parlamentet gick irländska vänsterparlamentarikern Matt McCarthy hårt åt hennes svängning och ifrågasatte hennes lämplighet som ombudsman.

Utland

34-åriga Sanna Marin kan bli rekordung statsminister

När Sanna Marin valts till de finska socialdemokraterna SDP:s statsministerkandidat och därmed i praktiken nästa statsminister uppmanade hon partikollegorna att blicka framåt.

– Vi har ett bra regeringsprogram. Nu behövs det förutom ord också handling, sa Marin efter valet.

Marin vann med endast tre rösters marginal före Antti Lindtman, som efter omröstningen meddelade att han trots förlusten sitter kvar som partiets gruppledare. Han sa också att han trodde att diskussionerna i samband med valet har gjort partiet gott

Debatt

S-debattörer: ”Befintliga kärnkraftverk måste behållas”

Januariavtalets klimatinsatser kommer inte räcka. Nu behöver socialdemokratins klimatpolitik förnyas och modiga beslut om investeringar och omprövningar fattas, skriver tre företrädare för socialdemokratiska tankesmedjan Tiden på DN Debatt.

Bland annat måste stödet till laddbara bilpooler och laddstationer öka och inrikesflyg vars sträckor på tåg tar mindre än tre timmar ersättas, menar de. Befintliga kärnkraftverk måste också behållas – samt hållbarhet göras till en central del av socialdemokratisk idégrund.

Ekonomiska styrmedel får gärna användas, men det är de rika länderna, företagen och grupperna som ska betala mest för klimatomställningen – inte låginkomsttagare och utsatta grupper, tycker de.

KD-politiker: ”Samordningsnummer bidrar till skuggsamhälle”

Samordningsnummer är ett tillfälligt personnummer som ges till personer som inte är folkbokförda i Sverige. Av de 870 000 som finns bedömer polisen och Skatteverket att hälften av dem getts till personer som inte styrkt sin identitet. KD anser att samtliga samordningsnummer bör återkallas, såvida inte man kan visa korrekta id-handlingar. Det skriver Hans Eklind och Ingemar Kihlström KD på Expressen Debatt.

Svenska samordningsnummer går lätt att komma över för några tusenlappar och bidrar till upprätthållandet av dagens skuggsamhälle, menar debattörerna. KD anser också att samordningsnummer som utfärdas framöver ska tidsbegränsas.

Bussföretag: ”Vår miljöpåverkan hälften av tågets”

Varför skall vi som företagare fortsätta att anpassa våra fordon till nya och ambitiösa miljömål när tacken blir ökade kostnader för oss samt minskad konkurrenskraft? Det frågar Kjell Peterson, Svenska turistbussföretagen på SvD Debatt.

”Turistbussföretagen uppdaterar fordonen till de senaste specifikationerna. En modern fullastad turistbuss med 57 passagerare drar 1,8 liter/mil. Att det är så lite – det vet få människor. Att turistbussen är hälften så miljöpåverkande som tåget – det vet ännu färre.

Trots detta inför myndigheterna avgiftsbelagda miljözoner i städer vilket skapar problem för såväl turistbussar som dess passagerare. Förstår vi vilken betydelse transporter har för turismen och restauranger, hotell, nöjesetablissemang, et cetera? Den största kostnaden för en turistbuss är bränslet och varje höjning drabbar passagerarna liksom företagens redan snäva marginaler. Turismen blir den stora förloraren om transportbranschen drabbas av kontinuerliga ökade kostnader”.