Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren
Aktuellt / Covid-19 / Ekonomi / Inrikes

Priserna rasar i coronans spår – men inte på frukten och kaffet

Pandemin sätter djupa spår i ekonomin. Priserna på kläder, skor och drivmedel rasar - men matbutikerna klarar sig utmärkt även i kristider.

Ekonomin går trögt i Sverige. Ingen köper resor längre, så hotellen, flygbolagen och resebyråerna krisar.Restaurangbranschen har kris. Färre än vanligt är ute och shoppar i butiker, så kläd- och skoförsäljningen minskar. Kulturbranschen drabbas hårt av förbudet av allmänna sammankomster på fler än 50 personer, så kulturarbetare runtom i Sverige sliter för att få ihop tillräckligt med pengar för att gå runt.

Enligt SCB:s KPIF-mått har Sverige en negativ inflation i april. Inflationstakten låg på minus 0,4 procent senaste året och främst är det de sänkta priserna på drivmedel och el som gör att den allmänna prisbilden sänks. Främst beror det på att bensine och elen blivit billigare, men även kläder, skor och mejeriprodukter har haft en negativ kostnadsutveckling senaste året, enligt SCB.

Men den enes bröd, den andres bake off-bröd. För Coop, Ica och de andra livsmedelsbutikerna i Sverige går utvecklingen åt andra hållet. Priserna på frukt och grönt, kaffe och grönsaker skjuter i höjden. På grund av uppmaningen att arbeta hemifrån sitter fler människor än någonsin hemma på vardagarna, så när andra företag hyvlar bort kostnader kan Ica, Coop och konkurrenterna i stället tälja guld. Dagligvaruindex ökade med 9,1 procent första kvartalet i Sverige och trots att den första bunkringshysterin är förbi köper fortfarande folk mer mat än tidigare från matbutikerna. Fler köp innebär ökad efterfrågan på frukten, kaffet och grönsakerna, vilket i sin tur leder till ökade priser.

Kris eller inte, svenskarna älskar sitt kaffe och sina bananer.

I en kommentar till kvartalsresultatet skriver Icas vd Per Strömberg att försäljningsökningen ändå är en besvikelse eftersom konkurrenterna började sälja ännu mer när människor bunkrade toapapper och andra varor i början av mars.

”Ica Sverige gynnades självklart av den starka volymtillväxten. Resultatutvecklingen var också stark, och det gäller även om vi bortser från covid-19- effekter. Den nuvarande situationen har dock inte gynnat alla delar av Icasystemet. Det finns en hel del butiker som ligger på platser där kundströmmarna har minskat och försäljningen som en konsekvens har fallit”, skriver han i kommentaren.

Det förändrade konsumtionsmönstret ställer till det för andra än för Ica-handlarna i små eller medelstora butiker i normalt sett tätbefolkade områden. SCB flaggar själva för att mätningarna är svårare än vanligt att genomföra eftersom ”konsumtionen av vissa varor och tjänster i det närmaste upphört”, som SCB själva skriver i pressmeddelandet om deflationen. KPI-inflationen exklusive el och drivmedel är fortfarande positiv och ökade med 1 procent.

Varugrupp Prisförändring i procent
livsmedel, totalt 3,52
bröd och övriga spannmålsprodukter 1,89
kött 5,44
fisk 2,90
mjölk, ost och ägg -0,55
oljor och fetter 1,22
frukt 9,06
grönsaker 5,36
sötsaker och glass 2,89
övriga livsmedel 3,78
alkoholfria drycker, totalt 3,80
kaffe, te och kakao 6,71
mineralvatten, läskedrycker, frukt och grönsaksjuice 2,80
alkoholhaltiga drycker, totalt 1,55
spritdrycker 1,21
vin 1,89
öl 1,15
tobak 1,99
kläder -3,45
skor -5,69
el -16,42
drivmedel -20,86
Källa: SCB

LÄS OCKSÅ: Kinesiska matvanor som infördes i kristider misstänks ligga bakom corona

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera