Politik / Veckans bråk

Veckans bråk: Liberal kris i repris

Nu krisar Liberalerna igen. Den senaste konflikten handlar om lobbyism och Nyamko Sabuni.

Man brukar säga att det finns lika många fraktioner av Liberalerna som det finns medlemmar. Detta blev än mer tydligt senaste veckan när det krisande partiet återigen hamnat i strålkastarljuset.

Allt börjar med en granskning i Svenska Dagbladet av Annie Reuterskiöld som kunde visa på kopplingar mellan partiledaren Nyamko Sabuni och Johan Jakobsson, tidigare tjänsteman inom partiet och nu lobbyist. Johan Jakobsson hade hjälpt Sabuni med hennes partiledarkampanj och rör sig fortfarande i hennes närmaste krets. Vid partiledarens första tal i Almedalen presenterade hon ett förslag på elvägar som ursprungligen kom från Johan Jakobssons kund Scania, enligt texten i Svd som bygger på ett 20-tal intervjuer med källor i och omkring partiet.

Sabuni försvarar sig i ett internt mejl med att partiets »intresse att lyssna på näringslivet beskrivs i negativa termer«. Detta får en annan liberal maktspelare – DN:s ledarsida – att gå i taket. Sabuni måste »vädra ut lobbyismens unkna dunster«.

Inte helt oväntat tycker ledarsidan på Dagens industri tvärtom. Det är i själva verket bra att Sabuni lyssnar på företag, menar
Tobias Wikström.

Partiets problem är att man samarbetar med S och MP, inte att man pratar med företag, tycker han, och får eldunderstöd från bland andra Benjamin Dousa (Muf) som på Twitter skriver att samma kopplingar finns inom alla partier. Aftonbladets ledarskribent Zina Al-Dewany passar i sin text på att påminna om att personer som Filippa Reinfeldt till synes sömlöst kunde gå till vårdföretag efter sin tid som landstingsråd, medan Tove Lifvendahl på Svenska Dagbladets ledarsida anser att ett förslag inte blir sämre bara för att någon annan kommit på det.

Väntad oenighet helt enligt den egna idealiska kompassen, alltså. Vi lär få anledning att återkomma i ämnet.

Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa.

Logga in
eller

Köp FOKUS ONLINE utan bindningstid!

Prova 1 månad för 1 krona

Kampanjpris 1 krona första månaden därefter 149 kronor per månad.

Detta ingår:

Obegränsad tillgång till alla online-artiklar.

Aktuella analyser och fördjupningar.

Dagligt nyhetsbrev.

Fokus på samhällsfrågor, politik, ekonomi, kultur och vetenskap.

Fortsätt

Jag godkänner villkoren för Fokus (FPG Media AB).

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera