Svenska batteritillverkaren Northvolt tecknar jättekontrakt med BMW

Text: Redaktionen

Bild: Northvolt

Med start 2024 ska batterierna tillverkas och levereras från Northvolts tänkta fabrik i Skellefteå. Du kan läsa hela reportaget från 2018 i Fokus om batterikapplöpningen här.

Fokus ekonomiredaktör Emanuel Sidea skrev bland annat:

"På hemmaplan i Sverige har batterisats­ningarna inte kunnat undgå någon.

Northvolt har fått omfattande uppmärksamhet under det gångna året. Peter Carlsson har släppt nyheter med jämna mellanrum vid olika träffar – inte helt olikt Tesla och dess vd Elon Musks tillvägagångssätt. Även förhandlingarna med kommunerna har haft tydliga kopplingar till Teslas metodik. Northvolt bedrev vad som närmast kan jämföras med en tv-sänd audition där ett 40-tal orter i Sverige och Finland var med vid start; vissa fick gå vidare till nästa steg, andra åkte ut.

I juli hade konkurrensen smalnat av och det stod mellan Västerås och Skellefteå. I oktober klargjordes att Skellefteå får den stora anläggningen med kapacitet på 32 gigawattimmar per år, vilket skapar cirka 2 500 arbetstillfällen, och att tröstpriset i form av en demoanläggning går till Västerås.

Northvoltchefen Peter Carlsson har satt en budget på 40 miljarder kronor – det är lika mycket som två Öresundsbroar. Han har kallat det för den största industrisatsningen i Sverige i modern tid, även om det i bolaget inte finns något unikt kunnande om batteriteknik, utan design och tillverkningskunnande ska köpas in från japanska företag."

På bilden ovan: vd Peter Carlsson.

 

Text: Redaktionen

Bild: Northvolt