Ekonomi / Krönika

Jon Åsberg: Vinnarna och förlorarna i coronakrisen

Hösten började den 3 augusti för min del.

Inte rent meteorologiskt förstås – det var ju ungefär då som sommaren anlände – men den dagen flyttade Fokus till nya lokaler. Eller lokaler förresten. Vi lämnade ett par hundra kvadratmeter vid Stockholms stadion och trängde in oss på 24 dito på Kaptensgatan intill Hovstallet. Där hyr vi ett rum av en reklambyrå i andra eller möjligen tredje hand.

Bakgrunden är förstås pandemin. Nästan hela personalen jobbar hemifrån sedan i mars. Då vi ändå var uppsagda från Valhallavägen fanns inget skäl att söka nytt kontor för tjugotalet arbetsplatser. I dag har vi fyra. Vi får se var det slutar. Kanske går vi tillbaka till den gamla ordningen till våren. Kanske inte. Eller så blir det ett mellanting. Några amerikanska techjättar säger att de tänker fortsätta låta anställda jobba hemifrån om de vill, när pandemin väl är över.

Effekterna av detta fenomen blir hur som helst stora på fastighetsmarknaden. Vakansgraden för kontor i Stockholm har varit 3–4  procent de senaste åren. Om ett genomsnittligt företag minskar sin kontorsyta med, säg, 10 procent så stiger vakansgraden med lika många procentenheter, allt annat lika. Vakanser på 13–14 procent skulle innebära slakt på kontorshyrorna. I verkligheten är allt annat sällan lika, och så illa behöver det inte gå, men det är ingen slump att fastigheter är den sektor som har gått sämst på börsen i år. Flera av de största bolagen har backat cirka 40 procent.

Fast efterfrågan på kontor är bara ett exempel på hur corona förändrar konsumtionsmönstren i både hushåll och företag. En av de intressantare egenskaperna hos den kris vi nu genomlever är att den slår så olika mot olika branscher. För samtidigt som kontor, hotell, flygstolar och teatrar står tomma går nätkasinon, dataspelsutvecklare, e-handlare och streamingtjänster bättre än någonsin.

Fokus då? Är vi också vinnare på coronakrisen efter den saftiga hyressänkningen på 75 procent? Dessvärre inte. Både annonsintäkter och den viktiga eventaffären backar betydligt mer än vad vi kan hämta in på annat håll. Men tro aldrig att vi är småsinta. Vi fröjdar oss naturligtvis med dem som det går bra för!

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera