Ekonomi / Inrikes

Halvledarkrisen som ger bilindustrin stora problem: »Då blir det kritiskt«

För ett halvår sedan visste knappt någon vad en halvledare var. Nu hotar bristen att stoppa industrier runt hela världen.

I Belgien har Volvo tvingats minska produktionen och flaggat för stoppdagar i Kina och USA. Samsung har varnat för stora produktionsstörningar och Honda Motor meddelade i går onsdags att man stoppar produktionen på de flesta av sina anläggningar i USA från och med nästa vecka.

Halvledarindustrin har problem. Nu riskerar flera av världens största bil- och teknikproducenter förseningar, stopp i tillverkningen och problem med att möta efterfrågan.

– Vi förväntar oss att det blir kritiskt under andra kvartalet, säger Maria Dagman, presstalesperson på Volvo Cars till Dagens Industri.

Volvo och Honda är inte ensamma i branschen om att ha samma problem. Fiat/Chrysler, Toyota och Nissan har alla rapporterat om att bristen hindrar produktionstakten. Enligt tidningen Vi bilägare har Ford pausat produktionen på en av sina fabriker i Kentucky, USA.

En halvledare är en elektronisk komponent som både kan leda ström och stängas av för att isolera strömmen, vilket gör att den kan användas för att leda strömmen vidare. Ofta tillverkas halvledarna av kiesel eller germanium.

Så varför får bristen så enorma konsekvenser?

En orsak är produktionskedjan på bilfabrikerna. I en tid när fabrikerna har skalat upp produktionen efter det osäkra pandemiåret ökar efterfrågan på halvledare från fabrikerna. Men det är inte bara bilar som behöver halvledare, det gör även andra elektronikproducenter.  I en alltmer elektrifierad värld är halvledarna en viktig beståndsdel i allt från radioapparater till tv-spelskonsoler, vilket tillsammans med den ökande efterfrågan av elbilar gjort att efterfrågan skjutit i höjden.

När folk stannade hemma ville man ha nya prylar. Nya prylar behöver halvledare. Då ställde fabrikerna om och förband till att leverera halvledare till prylarna i stället för till biltillverkarna.

Det funkar bra när allt flyter på, men inte när det blir en kris eller ett stopp i produktionen. Konsultfirman AllixPartners uppskattar att bristen på halvledare kostar bilindustrin över 60 miljarder dollar under 2021, enligt Forbes. Fabriker i både Kina och Taiwan stängde hela sin produktion tillfälligt under pandemin.

Jon Åsberg: När direktörerna framstod mer som filmstjärnor än chefer

Hur lång tid kommer problemen att fortsätta då? Det vet ingen. Investeringsstrategen Robin Lambert på Strategic Wealth Partners säger till Forbes att tillgången väntas vara låg under hela 2021, men att man inte vet om bristen kommer att hålla i sig i ett halvår eller två år.

Samtidigt rusar halvledarproducenterna på börsen. Företaget Taiwan Semiconductor har ökat med 63,7 procent sedan oktober.

Den enes död, den andres bröd.

Klart är i alla fall att bristen på halvledare fortsätter att ställa till det för flera stora industrier.

– Halvledarsituationen är allvarlig eftersom hela industrin påverkas av den ökade efterfrågan på elektronik från konsumenterna”, sa Porsches vd Oliver Blume i en intervju med CNBC för tre veckor sedan.

Han fortsatte:

– Vi kan påverkas av detta varje dag, så vi kommer att bevaka frågan nära de närmaste månaderna för att se vad vi kan göra åt det.

Skrotpremien som försvann: Därför nekas allt fler bilar sin sista vila

Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa.

Logga in
eller

Köp FOKUS ONLINE utan bindningstid!

Prova 1 månad för 1 krona

Kampanjpris 1 krona första månaden därefter 149 kronor per månad.

Detta ingår:

Obegränsad tillgång till alla online-artiklar.

Aktuella analyser och fördjupningar.

Dagligt nyhetsbrev.

Fokus på samhällsfrågor, politik, ekonomi, kultur och vetenskap.

Fortsätt

Jag godkänner villkoren för Fokus (FPG Media AB).

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera