Bekräftat: Två stora hål i Estoniaskrovet

Text:

Foto: Mark Earthy / TT

Han ser ut att få rätt, dokumentärfilmaren Henrik Evertsson.

Efter dokumentären har kugghjulen snurrat allt snabbare. Estlands haverikommision har genomfört nya undersökningar vid Estonias vrak och presenterade under tisdagen sina nya fynd vid en presskonferens i Tallinn. Man har undersökt platsen både med hjälp av sonarutrustning och genom att skicka ner en kamera mot skrovet, och där kunde man konstatera en rad saker.

För det första kan man bekräfta att det fanns två stora hål i fartygets skrov, precis som Henrik Evertsson avslöjade i sin prisvinnande dokumentär ”Estonia, fyndet som förändrar allt”.

Bogrampen till bildäcket har lossnat från sina gångjärn, vilket innebär att det nu finns en öppning in till bildäcket på fartyget. Det här kan enligt utredarna underlätta framtida undersökningar.

Botten runt fartyget är instabil. Den består till viss del av lera, men också av en del stenar. Utredarna har därför samlat in topografiskt material från ”ett stort område” runt färjan för att kunna analysera botten. Det gör man bland annat för att kunna se om hålen i skrovet uppkommit vid kollision med botten, vilket skulle kunna ge en naturlig förklaring för sprickorna i skrovet.

Enligt Rene Arikas, direktör för Estlands säkerhetsutredningscenter, är området kring vraket ganska instabilt. Bottensedimentet består delvis av lera men också delvis av sten, vilket gör att det enligt den estniska utredaren finns en risk för jordskred i området.

Men än är det för tidigt för att kunna dra några slutsatser kring fynden. Dagens presskonferens tog bara upp vad man hittat, inte eventuella orsaker. Analys av fynden och eventuella nya undersökningar kommer att ta tid och huvudrapporten väntas bli klar till oktober 2022. Ännu en fotodokumentation av området kommer att genomföras framåt våren.

– Vi kan bara än så länge bekräfta att de finns [hål, reds anm.]. Mellan hålen finns en inbuktning i fartygsskrovet. Vi får se lite närmare vad analysen av omgivningen ger, säger Jonas Backstrand, utredningsordförande vid statens haverikommission till Sveriges Radio.

I den internationella haverikommissionens rapport från 1997 angavs det att orsaken till katastrofen var att bogvisiret lossnat, vilket fick till följd att vatten vällde in i i det så kallade förskeppet. 852 personer dog i olyckan. 501 av dessa var svenskar.