Intresset växer för klassisk konst

Han kallar sig hellre hantverkare än konstnär. Johan Patricny går mot strömmen och målar naturalistiskt.

Text: Charlotta E Lindell

Provocerande klassiskt.« Det är den finaste recensionen som målaren Johan Patricny anser sig ha fått. Han ägnar sig åt traditionellt figurativt måleri – porträtt, landskap och interiörer.

I slutet av oktober öppnar hans utställning Painted from life på Galleri Agardh & Tornvall i Stockholm. Johan Patricnys adelsmärke är att han målar efter levande modeller.

Traditionellt måleri har varit ute i kylan i Sverige under lång tid men Patricny har inte vikt en tum från sin valda klassiska väg.

Hur skulle du själv beskriva din konst?

– Figurativ i förmodernistisk tradition. Det är en lång period, allt före modernismen ända tillbaka till antiken. 

Vilka föregångare har inspirerat dig mest?

–Jag hämtar lite här och där. Alexander Roslin, Anders Zorn och Carl Larsson samt nyklassicister som Jacques-Louis David har betytt mycket. Anthonis van Dyck och Auguste Renoir är andra konstnärer som är viktiga för mig. Vad gäller mina porträtt har jag utvecklats mer mot naturalismen: Skagenmålarna och Vilhelm Hammershøi.

Du vill inte kalla dig konstnär utan hantverkare. Hur kommer det sig?

– Jag är inte så intresserad av konstbegreppet utan mer av måleriet som hantverk.

Efter gymnasiet flyttade du till Oslo och blev assistent åt konstnären Odd Nerdrum, som väckt mycket uppmärksamhet för vad han kal­lar sin »figurativa kitsch«. Hur gick det till?

– Jag hade sökt till olika förberedande konstskolor men kom inte in, kanske beroende på att jag målar så traditionellt. Nerdrum var i samma veva intervjuad i en svensk dagstidning. Det stod i artikeln att han hade elever enligt det gamla lärlingssättet. Det tilltalade mig så jag sökte upp honom och fick vara hans elev under ett år.

Måleriet kom tidigt in i ditt liv. När tog det fart på allvar?

– När jag var fjorton år. Första dagen på sommarlovet bröt jag benet när jag åkte skateboard på en ramp. På väg upp med familjen från Södertälje till vårt sommarhus i Härjedalen stannade vi i Mora för att gå på Zornmuseet. Det var en uppenbarelse. Jag kände »det här vill jag också göra!«. Så jag satte i gång. Det passade bra att måla eftersom jag var tvungen att hålla mig ganska stilla på grund av det brutna benet.

Vad består utställningen Painted from life av för verk?

– Det är målningar från de senaste fyra åren. Porträtt, landskap och genremotiv. Människor som gör saker; läser eller något annat. Jag har bland annat målat av mina morbröder som är jägare från Norrland. De är porträtterade i en gammal kornlada som jag har låtit uppföra på vår tomt i Härjedalen. Ladan är inredd på traditionellt gammalt vis med långbord och bänkar. Den är min vildmarksateljé.

Det verkar som om klassiskt måleri upplever något av en renässans. Håller du med om det?

– Ja, absolut. Internationellt sett finns det ett stort växande intresse för traditionellt måleri och skulptur.

Painted from life visas på Galleri Agardh & Tornvall i Stockholm 30/10–20/11.