Arbetsmiljöverket har i dag polisanmält Polismyndigheten för arbetsmiljöbrott i samband med regionpolischef Mats Löfvings självmord tidigare i år. Verket anser att Polismyndigheten inte har fullgjort sina skyldigheter enligt arbetsmiljölagstiftningen och att det därför inte kan uteslutas att dödsfallet inträffat som en följd av arbetsmiljöbrister.
Det var den 22 februari som Mats Löfving hittades död i sitt hem, efter att en medialt mycket uppmärksammad presskonferens samma dag. Där anklagades Löfving för att i flera fall ha varit jävig och dessutom ifrågasattes hans ledarskap.
Redan några månader tidigare, i december 2022, hade det mediala trycket blivit stort mot Löfving. Detta i samband med att Expressen avslöjade att han ett år tidigare hade polisanmälts för grov fridskränkning, olaga förföljelse och ofredande mot Noas underrättelsechef Linda Staaf.
”Ledningen kände till Löfvings mående”
Efter dödsfallet har en konflikt blossat upp om hur mycket rikspolischef Anders Thornberg, och hans närmaste krets, egentligen kände till om hur Mats Löving mådde. Polisens huvudskyddsombud i Stockholm hävdar att ledningen hade kunskap om den saken. I en skrivelse som bifogades en av Arbetsmiljöverkets utredningar skriver huvudskyddsombudet att polisledningen blev informerad om att Mats Löfving var suicidal vid tre olika tillfällen före dödsfallet.
Första gången polisledningen ska ha blivit informerad om självmordsbenägenheten var cirka tre veckor före presskonferensen. Varningen ska då ha framförts av Polisförbundets ordförande i region Stockholm, Kjell Ahlin, som hade flera personliga möten med Löfving veckorna före pressträffen. Thornbergs närmaste krets ska sedan ha fått informationen om att kollegan inte mådde bra.
Vidare ska ledningen enligt huvudskyddsombudet ”från flera håll” fått samma information om Löfvings psykiska tillstånd sju till tio dagar före presskonferensen. Slutligen ska dessa varningar även framförts samma dag som presskonferensen ägde rum.
Varningarna nämns inte i egen utredning
Men i polisens egen arbetsmiljöutredning om händelseförloppet nämns inte at några farhågor rörande Mats Löfvings självmordsbenägenhet skulle ha framkommit till ledningen.
Polismyndigheten tycks inte heller ha ansträngt sig för att ta reda på saken. I Arbetsmiljöverkets rapport framgår att ingen undersökning av arbetsmiljöförhållandena gjordes utifrån riskerna i den sociala arbetsmiljön – vilket i sig är ett lagbrott enligt arbetsmiljölagen. Inte heller genomfördes särskilda riskbedömningar utifrån den speciella situation som Mats Löfving befann sig i, eller några akuta krisstödjande insatser. Ingen samverkan ska heller ha initierats med skyddsorganisationen.
Polisledningen med Anders Thornberg i spetsen har dementerat alla uppgifter om att den informerades om Mats Löfvings psykiska tillstånd. I juni uppgav Polismyndigheten i en skriftlig kommentar till TT att det ”är en uppgift som tillbakavisas av Polismyndigheten. Rikspolischefen har inte nåtts av dessa uppgifter”.
Ord mot ord
Sedan dess har ord stått mot ord i frågan. Vid ett inspektionsbesök i mars framkom de vitt skilda bilderna från polismyndigheten respektive skyddsombuden angående Löfvings hälsa.
Polisledningen beskriver att Löfving visserligen var pressad och upplevde att det var jobbigt att som brottsbekämpare vara på ”på den andra sidan”. Men man menar att han också har gett ett ”högpresterande” och samlat intryck samt att han har avböjt erbjudande om samtalsstöd.
Skyddsombuden menar å andra sidan att det var tydligt hur illa Löfving mådde och att han hade gått ner i vikt. De menar även i ett yttrande att presskonferensen innehöll uppgifter av sådan karaktär att de var direkt kränkande för Mats Löfving, men även för andra inblandade och att detta är ”en offentlig förödmjukelse som med största sannolikhet träffade Mats Löfving personligen väldigt hårt och förvärrade hans hälsotillstånd dramatiskt”.
Skyddsorganisationen ställer också frågan ”Vem ansvarade för att en kvalitativ bedömning gjordes av Mats hälsotillstånd innan han åkte hem, eventuella behov av akuta stödåtgärder eller stödperson samt om några sådana genomfördes?”.
Den 6 mars, cirka två veckor efter dödsfallet, beslutade Åklagarmyndigheten att inte inleda förundersökning då det inte hade framkommit något som ger anledning att anta att brott från arbetsgivarens sida hade förövats. Men i samma skrivelse noteras att de inväntar en eventuell polisanmälan från Arbetsmiljöverket.
Nu har alltså en sådan polisanmälan från Arbetsmiljöverket gjorts – och Åklagarmyndigheten ska nu pröva denna anmälan utan att ta hänsyn till tidigare beslut.
Lämnade ej vapnet frivilligt