
Men raklång där på stranden går det ändå inte att njuta fullt ut. Statens strålskyddsinsitituts gamla reklamkampanj tränger sig ovälkommet på. ”Stek dig nu – betala senare” med bilder på pepparkaksbruna bikinimänniskor i en stekpanna.
Kampanjen gick ut på att använda solskydd. Men som Fokus tidigare konstaterat råder idag delade meningar om vilken effekt solskyddskrämerna egentligen har. UVA-strålar, UVB-filter, SPF, fysikaliskt skydd, kemiskt skydd.
Allra bäst är kläder. Konstateras det varje gång ämnet kommer på tal. Eller ännu hellre, håll dig i skuggan mellan 12-15. Visst, men då kräver nio miljoner svenskar att det finns en sol att akta sig från mellan september och april.
Kampanjen gick ut på att använda solskydd. Men som Fokus tidigare konstaterat råder idag delade meningar om vilken effekt solskyddskrämerna egentligen har. UVA-strålar, UVB-filter, SPF, fysikaliskt skydd, kemiskt skydd.
Allra bäst är kläder. Konstateras det varje gång ämnet kommer på tal. Eller ännu hellre, håll dig i skuggan mellan 12-15. Visst, men då kräver nio miljoner svenskar att det finns en sol att akta sig från mellan september och april.