Lytens köp av Northvolt väcker fler frågor än svar

Det amerikanska företaget vill inte avslöja hur förvärvet av Northvolt ska finansieras eller vilka som är bolagets aktieägare.

Text:

Bild: TT

Många jublade när amerikanska Lyten köpte tillgångarna i Northvolts konkursbo förra veckan. Som Skellefteås kommunalråd Lorents Burman, batteribolagets grundare Peter Carlsson och Harald Mix samt åtminstone två statsråd; näringsminister Ebba Busch och finansminister Elisabeth Svantesson."När vi jobbar som Sverige AB lyckas vi. Efter en längre tids intensivt arbete har ett avtal idag ingåtts med en köpare av Northvolts verksamhet", skrev Ebba Busch på X.  

Men i kommentarsfälten på sociala medier var tonen hårdare; fler än en olyckskorp påminde om vad som hände med personbilstillverkaren Saab Automobile som svarade för Sveriges största konkurs före Northvolts dikeskörning i vintras. Det ska genast sägas att skillnaderna är betydligt större än likheterna, fast sådana saknas inte helt. Saab byggde bilar i mer än ett halvt sekel utan att bli lönsamt. Bolaget hölls under armarna av lastvagnstillverkaren Scania i åratal innan amerikanska General Motors över i slutet av åttiotalet. År 2010 hade GM tröttnat på de ständiga förlusterna och sålde Saab vidare till det lilla holländska sportbilsföretaget Spyker, med dess välskräddade och vältalige vd Victor Muller. Konkurs följde året därpå och kinesiska Nevs köpte tillgångarna från konkursboet. Efter att ha försökt bygga elbilar några år i Trollhättan flyttades delar av verksamheten till Kina där den drog sin sista suck så sent som 2023. 

Northvolt är som sagt en annan historia. Bolaget lyckades aldrig få igång produktion på allvar och gick överstyr innan resan ens hade börjat. Samtidigt spelade Scania en roll även här, i egenskap av Northvolts första, största och sista kund. Och Scanias huvudägare Volkswagen var största ägare i batteribolaget med 22 procent av aktierna och investeringar på 14 miljarder kronor, pengar som nu är förlorade. Om Lyten misslyckas med sina ambitioner ligger det också i farans riktning att även Northvolt, eller åtminstone maskinparken, till sist hamnar i Kina. Kinesiska bolag dominerar världsmarknaden för elbilsbatterier med närmare 70 procents marknadsandel och har ett stort tekniskt försprång på flera områden. Det kan tilläggas att Lyten, precis som Spyker och Nevs, är väsentligt mindre än det bolag de förvärvar. 

Något annat som för tanken till Victor Muller och Saab Automobile är att bolaget tog upp ett lån på 2,1 miljarder kronor från EU:s investeringsbank EIB i samband med förvärvet. Det lånet garanterades av svenska staten och resulterade i en förlust för skattebetalarna på 900 miljoner kronor när konkursen väl avslutades år 2022. Även Lyten avser söka stöd från EU. "Det är ingen tvekan om att den Europeiska unionen vill ha batteriproduktion i unionen. Det finns flera program som genom den här affären blir tillgängliga för Lyten", sa bolagets vd Dan Cook till Dagens Industri tidigare i veckan.  

Startup-bolaget Lyten köper Northvolt.Dan Cook, vd för det lilla batteriföretaget Lyten. Foto: Banfa Jawla SVD / TT

Enligt Cook är det inte aktuellt att söka stöd även från svenska staten i nuläget, men detta kan komma att ändras. "När våra planer har mognat tillräckligt för att ha den här diskussionen med Sverige så kommer vi att ha den", sa Cook. I övrigt vill Lyten inte avslöja hur förvärvet av Northvolt ska finansieras eller vilka som är bolagets aktieägare. 

Northvolts konkurs har uppskattningsvis kostat de svenska skattebetalarna omkring 6,5 miljarder kronor. Huvuddelen av pengarna, 5,8 miljarder, var medel som de statliga AP-fonderna hade investerat i batteritillverkaren. 

***

Många jublade när amerikanska Lyten köpte tillgångarna i Northvolts konkursbo förra veckan. Som Skellefteås kommunalråd Lorents Burman, batteribolagets grundare Peter Carlsson och Harald Mix samt åtminstone två statsråd; näringsminister Ebba Busch och finansminister Elisabeth Svantesson.”När vi jobbar som Sverige AB lyckas vi. Efter en längre tids intensivt arbete har ett avtal idag ingåtts med en köpare av Northvolts verksamhet”, skrev Ebba Busch på X.  

Men i kommentarsfälten på sociala medier var tonen hårdare; fler än en olyckskorp påminde om vad som hände med personbilstillverkaren Saab Automobile som svarade för Sveriges största konkurs före Northvolts dikeskörning i vintras. Det ska genast sägas att skillnaderna är betydligt större än likheterna, fast sådana saknas inte helt. Saab byggde bilar i mer än ett halvt sekel utan att bli lönsamt. Bolaget hölls under armarna av lastvagnstillverkaren Scania i åratal innan amerikanska General Motors över i slutet av åttiotalet. År 2010 hade GM tröttnat på de ständiga förlusterna och sålde Saab vidare till det lilla holländska sportbilsföretaget Spyker, med dess välskräddade och vältalige vd Victor Muller. Konkurs följde året därpå och kinesiska Nevs köpte tillgångarna från konkursboet. Efter att ha försökt bygga elbilar några år i Trollhättan flyttades delar av verksamheten till Kina där den drog sin sista suck så sent som 2023.

Northvolt är som sagt en annan historia. Bolaget lyckades aldrig få igång produktion på allvar och gick överstyr innan resan ens hade börjat. Samtidigt spelade Scania en roll även här, i egenskap av Northvolts första, största och sista kund. Och Scanias huvudägare Volkswagen var största ägare i batteribolaget med 22 procent av aktierna och investeringar på 14 miljarder kronor, pengar som nu är förlorade. Om Lyten misslyckas med sina ambitioner ligger det också i farans riktning att även Northvolt, eller åtminstone maskinparken, till sist hamnar i Kina. Kinesiska bolag dominerar världsmarknaden för elbilsbatterier med närmare 70 procents marknadsandel och har ett stort tekniskt försprång på flera områden. Det kan tilläggas att Lyten, precis som Spyker och Nevs, är väsentligt mindre än det bolag de förvärvar.

Något annat som för tanken till Victor Muller och Saab Automobile är att bolaget tog upp ett lån på 2,1 miljarder kronor från EU:s investeringsbank EIB i samband med förvärvet. Det lånet garanterades av svenska staten och resulterade i en förlust för skattebetalarna på 900 miljoner kronor när konkursen väl avslutades år 2022. Även Lyten avser söka stöd från EU. ”Det är ingen tvekan om att den Europeiska unionen vill ha batteriproduktion i unionen. Det finns flera program som genom den här affären blir tillgängliga för Lyten”, sa bolagets vd Dan Cook till Dagens Industri tidigare i veckan.  

Startup-bolaget Lyten köper Northvolt.Dan Cook, vd för det lilla batteriföretaget Lyten. Foto: Banfa Jawla SVD / TT

Enligt Cook är det inte aktuellt att söka stöd även från svenska staten i nuläget, men detta kan komma att ändras. ”När våra planer har mognat tillräckligt för att ha den här diskussionen med Sverige så kommer vi att ha den”, sa Cook. I övrigt vill Lyten inte avslöja hur förvärvet av Northvolt ska finansieras eller vilka som är bolagets aktieägare. 

Northvolts konkurs har uppskattningsvis kostat de svenska skattebetalarna omkring 6,5 miljarder kronor. Huvuddelen av pengarna, 5,8 miljarder, var medel som de statliga AP-fonderna hade investerat i batteritillverkaren. 

***