”Politiker och medier förstår inte medborgarna längre”
Mediernas politikbevakning är för dålig anser opinionsinstitutet Novus vd Torbjörn Sjöström. Därför lanserar hans institut en ”kunskapstank”.
Mediernas politikbevakning är för dålig anser opinionsinstitutet Novus vd Torbjörn Sjöström. Därför lanserar hans institut en ”kunskapstank”.
 
    – Politiker och medier förstår inte medborgarna längre, säger Torbjörn Sjöström.
Partiledardebatten i SVT den 12 oktober var droppen för opinionsgurun. Han har undersökt valrörelser på olika håll i världen i 14 år och sex gånger i Sverige, men aldrig sett en lika stor klyfta mellan bilden av samhällsproblemen och verkligheten som folk upplever den.
För att försöka överbrygga klyftan samlar han, tillsammans med Fokus som mediepartner, därför experter på opinion, attityder och värderingar för att presentera medborgarna i helfigur. Bland talarna finns Olof Gränström som var del av Gap-minder, statistikbyrån som startades av professor Hans Rosling för att mota vanliga vanföreställningar. Myter som florerar och återupprepas gång på gång trots att tillförlitlig statistik oftast bara är några knapptryck bort. Medierna utgår för lite från verkligheten, tycker Torbjörn Sjöström.
-Grundproblemet är att man inte förstår medborgarna längre. Den tysta, breda majoriteten vet och kan mycket mer än vad medierna vill tro. Nio av tio svenskar läser nyhetsmedia varje dag.
Nu vill han starta en opolitisk, icke-vinstdrivande kunskapsbank för att vända på perspektivet. Ett första steg tas på Novus årliga Knowledge Day den 6 november.
Vad är problemet?
– Det är folket som bestämmer i en demokrati. Alltså är det medborgarnas önskningar, kunskaper, attityder, värderingar och åsikter i stort och smått som ska vara utgångspunkten när man skildrar politiken. Inte huruvida något är ”bra TV.”
SVT:s partiledardebatt är ett av flera exempel.
– När journalister väljer ämnen enbart för att de väcker konflikt, då har det gått snett, säger han och nämner ”duellen” om köttätande som Jimmie Åkesson (SD) och Daniel Helldén (MP) tvingades utföra i Agenda-studion.
För den som likt Novus sitter med facit i form av stora datamängder blir det till smått surrealistiskt att betrakta den politiska journalistiken. Eller för den delen partierna.
– I våra undersökningar ser vi att människor accepterar kompromisser om så krävs. De grundläggande värderingarna varierar inte så mycket, de flesta vill ha bra sjukvård och skola, man vill inte ha brottslighet eller en förstörd miljö. Risken med krigsmetaforiken i medierna är att medborgarna tror att politikerna inte vill lösa problemen. I USA har det lett till att 40 procent av väljarkåren avstår från att rösta.
Partierna anpassar sig till dramaturgin. De drar upp röda linjer och ställer ultimatum om regeringens sammansättning om tio månader. Ingen tjänar på detta, menar Novus-chefen.
– Jo, möjligen de stora partierna som inte sitter i regeringen. För de vill tvinga oss att välja lag. Då överdrivs skillnaderna, så i praktiken ställs vi inför falska val.
Alla journalister vet att man måste förenkla, och att partier jagar marginalväljare. Det är väl svårt att komma ifrån?
– Det är sant, men man glömmer att den tysta majoriteten verkligen inte representeras av de högljudda minoriteter som bjuds in i debatten eller tar plats i sociala medier. När duktiga journalister tvingas utföra sitt hantverk alldeles för fort blir problemen värre. Och förenkling blir tyvärr snarare fördumning.
Novus Knowledge Day går av stapeln den 6 november på Operaterrassen i Stockholm. novus.se/novus-knowledge-day-2025/