WHO: Håll avstånd, stanna hemma – och spela tv-spel

Text:

Bild: Unsplash

Världshälsoorganisationen (WHO)  har tidigare klassat dataspelsberoende som en psykisk sjukdom, men i coronatider blev det annat ljud i skällan. WHO:s ambassadör Ray Chambers gick nyligen ut och uppmanade folk att spela data- eller tv-spel.

»Social distansering och andra åtgärder hjälper till att platta ut kurvan samt rädda liv«, twittrade Chambers till sina 40 000 följare och pekade ut spelindustrin som en nyckel för att lyckas.

Och många verkar ha lystrat till uppmaningen för i mitten av mars, när de flesta länder inledde sin isolering, gick spelförsäljningen upp med 23 procent i Norden jämfört med samma period förra året. Per Strömbäck företräder organisationen Dataspelsbranschen och pratar dagligen med svenska spelföretag. Han ser både för- och nackdelar i situationen.

– Spelföretag som har spel ute på marknaden gynnas och ser en ökad försäljning. Där är det positiva tongångar. Det är naturligt när många sitter hemma och behöver sysselsätta sig med något roligt.

Per Strömbäck tror också att spelbranschen är mer förberedd på en isolering än många andra branscher.

– I dag ser vi en större försäljning online än i fysiska butiker. För tio år sedan, mitt i finanskrisen, genomgick hela branschen en omstöpning där man övergick till en mer digital distribution vilket man gynnas av i dag.

Men precis som resten av samhället står inte spelindustrin opåverkad. Nyligen meddelades att Gamescom, världens största spelmässa i Köln med 400 000 besökare, ställs in. Även Sveriges största lan-party Dreamhack skjuter fram sitt sommarevenemang ett år.

– Det är ett viktigt tillfälle för gamers att träffas och bygga en gemenskap. Även om mycket inom spelindustrin sker digitalt idag är jag rädd för att corona på sikt kan skada delar av ekosystemet och påverka utgivningen av kommande spel. Sedan har många företag flaggat för att isolerade medarbetare kan geen dålig psykosocial situation och minskad kreativitet, säger Per Strömbäck.

[caption id="attachment_640798" align="alignnone" width="991"] Emil Berggren, lagkapten i DIF e-sport.[/caption]

I samband med att corona bröt ut ställde också världens fotbollsligor in. Det borde ha öppnat dörren för den växande e-sporten. Men EA Sports, som ligger bakom det populära fotbollsspelet Fifa, ställde in alla serier, bland annat den nystartade svenska e-sportallsvenskan med ett 20-tal föreningar från allsvenskan och superettan.

– Det är lite frustrerande eftersom det borde vara högtid för e-sport. Men våra turneringar kräver fysisk närvaro från personal som ska säkerhetsställa att alla lag spelar på lika villkor och har en likvärdig uppkoppling, säger Emil Berggren, lagkapten i Djurgården e-sport.

I stället har Emil Berggren, som vid sidan om sitt vanliga jobb lägger tre timmar dagligen på sitt Fifa-spelande, spelat mindre turneringar och börjat sända sitt spelande via plattformen Twitch. Han tror också att hela e-sporten kommer att vara starkare efter corona.

– Förutom att intresset har gått upp tror jag att acceptansen ökat hos vanliga fotbollssupportrar. Många som tidigare har varit skeptiska har uttryckt på sociala medier att de sett sina första Fifa-matcher och kommer se fler. Det är kul och förhoppningen är att vår sport ska få en större publik på sikt.