Lobbyister bakom spakarna

Text:

Världens flygbolag må vara dåliga på mycket. Som att passa tider, ha koll på bagage och kommunicera när ett plan är inställt. Men de är duktiga på att synas och höras i medierna.

Just nu vill de gärna prata om flygskatten. Norwegians vd Bjørn Kjos har i TV4 hotat med att företaget flyttar långdistansflygningar från Arlanda ifall skatten drivs igenom. SAS har skapat rubriker genom att deklarera att interkontinentala nysatsningar kommer utgå från Köpenhamn. Att döma av retoriken finns risken att vi får byta i Düsseldorf på vägen mellan Göteborg och Umeå.

Kommer Sverige att bli det infrastrukturella u-land flygbolagen hotar med? Kanske inte ändå. Det räcker faktiskt med att googla på hur situationen ser ut i Danmark för att inse orimligheten i hotet. För där gråter flygbolagen också. Fast över att landningsavgifterna är så höga. Enligt SAS är det två till tre gånger dyrare att landa på Kastrup än på Arlanda. Enligt Danmarks Radio vill SAS nu ha ändring. Annars kommer bolaget att flyga mer från Sverige. Hängde ni med?

Flygbolagen kräver slopad flygskatt i Sverige för att inte flytta till Danmark. Flygbolagen kräver sänkta avgifter i Danmark för att inte flytta till Sverige.

En närmare titt på landningsavgifterna visar att SAS faktiskt har rätt. De är väldigt låga i Sverige. Så låga att Swedavia, det statliga bolag som äger de största flygplatserna i Sverige, i ett utskick till flygbolagen understryker att det är 20 procent billigare att landa här är på konkurrerande och jämförbara flygplatser i Europa.  Dessutom sänktes avgifterna så sent som i april. Så när regeringen förbereder en flygskatt på 80 spänn per inrikesresa, har ett statligt bolag redan börjat kompensera flygindustrin för höjningen.

De låga landningsavgifterna är bara ett exempel på hur gynnat flyget är i Sverige. Flygbolagen betalar varken energiskatt eller koldioxidskatt, Swedavia har länge haft lägre avkastningsmål än SJ, Bromma flygplats betalar 5 miljoner kronor om året till Stockholms stad. Om Swedavia i stället betalade marknadshyra skulle den uppgå till omkring 300 miljoner kronor. De skandinaviska skattebetalarna har vidare fyllt på SAS kassa flera gånger i samband med nyemissioner vid en eller annan kris.

Och så vidare.

De dolda subventionerna till flyget har varit oändliga, och ibland till och med olagliga. För några år sedan dömdes ett antal kommuner i nordvästra Skåne i kammarrätten för att ha gett olagligt stöd till Peab i samarbete med försäljningen av Ängelholms flygplats.

När man betraktar hur SAS, Norwegian och de andra flygoperatörerna har snurrat upp medierna i både Sverige och Danmark det senaste året förvånar det inte att de fått dessa håvor. För oavsett om man tror på klimatförändringarna eller inte är det lite imponerande att en skattehöjning på 80 kronor nämns i samma mening som ordet »regeringskris«. Flygbolagen är helt enkelt duktiga på att tillskansa sig förmåner på olika, kreativa sätt.

Ibland är det tveksamt hur bra de är på att flyga flygplan. Men de behärskar onekligen konsten att domptera politiker och journalister.

Text: