Kulturbloggen: En filmhöst för halvfulla salonger

Text: Nina van den Brink

Det är inget casinomaterial vad som är höstens stora svenska premiär. Stjärnregissören Tomas Alfredsson, vars emotsedda version av Jönssonligan har premiär i december, får ursäkta. Det är svårt att föreställa sig att dokumentären I am Greta inte skulle bli årets stora kioskvältare, både på hemmaplan och utomlands. Regissören Nathan Grossman har följt Greta Thunberg ända sedan den första dagen hon satt utanför riksdagshuset, och var även med på segelbåten över till USA. Det är krishistoria från de senaste två åren, kanaliserad via en orädd flicka, som sammanfattas. Filmen får internationell premiär på Venedigfestivalen nu i september.

Annars kan vi se fram emot en lågmäld svensk filmhöst med ganska smala filmer, där 13 av 28 filmer är dokumentärer, desto mer passande som det inte bör bildas alltför långa köer in till biohallarna. En ny pessimism efter decennier av ”du mår som du yogar/äter/filosoferar”-glättighet tycks skönjas i en film som Jonas Selberg Augustséns Den längsta dagen. Filmen utspelar sig på midsommarafton – också det en liten trend, kanske i spåren av amerikanska skräckregissören Ari Asters storfilm Midsommar i fiktiv Hårgamiljö från i fjol – i nordligaste Sverige. Mörk galghumor utlovas i en multiplottfilm, där bland annat några barn leker i skogen, en skotertekniker undrar vad han ska göra av sitt liv och en varuhuschef inviger en rulltrappa.

Coronapandemin påverkar bioprogrammen på så vis att de förväntade storfilmerna alla har premiär runt jul. Kanske finns en förhoppning om att pandemin ska ha lugnat ner sig till dess. Kanske passar svenska producenter bara  på när de för en gångs skull får ha den stora biohelgerna i juletid ifred för de stora amerikanska produktionerna.

Alfredssons Se upp för Jönssonligan är en av dem,  liksom den tredje Sune-filmen av Jon Holmberg, och Peter Dalles drömska kärleksfilm, med Michael Persbrandt i en av rollerna, Tills solen går upp.

I och med att årets sista filmer presenterades kom också slutfacit på Svenska filminstitutet uppställda mål om 50/50 år 2020. Det vill säga att hälften av filmproduktionerna som får stöd av SFI ska vara gjorda av kvinnor. I höst är en fjärdedel av filmerna gjorda av kvinnor, och filminstitutets statistik år för år visar att inga landvinningar gjorts alls.

Förutom filmen om Greta Thunberg visas kortfilmen Nattåg på filmfestivalen i Venedig, en god utdelning för svensk film med tanke på att flera stora filmfestivaler, däribland Cannes ställts in i år.