Klimatet mår bättre än vad vi tror

Ta klimathotet på allvar men håll huvudet kallt.

Text:

Toppbild: Unsplash

Toppbild: Unsplash

Vår reptilhjärna reagerar mycket snabbare och starkare på hot och faror än den gör på det trivsamma och harmlösa. Detta är väl belagt av forskningen, men också något som varje tidningsredaktör har känt till sedan Lars Johan Hierta, åtminstone. Dåliga nyheter säljer bättre än goda, helt enkelt.  Det tillspetsade, skräniga eller aggressiva väcker mer uppmärksamhet än det välkammade, ödmjuka eller lågmälda. Så var det redan i det gamla medielandskapet men gäller ännu mer nu i det nya, klickbaserade.   

Dessa baskunskaper i neurologi finns numera inte bara inom politiken (Donald Trump) och media utan även i exempelvis forskarvärlden. Kanske är det därför som FN:s klimatpanel IPCC i sin senaste stora rapport trummar på med precis samma domedagsprofetior som i de förra upplagorna 2007 respektive 2014. Välmeriterade klimatreportern Anders Bolling beskriver spektaklet kring presentationerna som att se filmen Måndag hela veckan med Bill Murray. Ni vet den där huvudpersonen som vaknar varje morgon och dagen blir en exakt kopia av gårdagen. 

Men det hade inte behövt vara på det viset. För, som Bolling påpekar, så innehåller den senaste IPCC-rapporten faktiskt nyheter, till och med en del goda sådana, om man har läst de tidigare utgåvorna och vet vad man ska leta efter. Till exempel har farhågorna i tidigare skrivelser om mer extremt väder ännu inte besannats.  

Det vore nog klokt både av forskare, redaktörer och politiker att lyfta fram även sådant som ger anledning till besinning. För hjärnan har en annan egenskap också, vid sidan av den ständiga krisberedskapen. När någon ständigt larmar om en annalkande fara som inte tycks materialiseras, så tröttnar den till sist. Minns dock att sagan om pojken som ropar på vargen inte slutar med att folket slår dövörat till. Nej, till sist kommer rovdjuret och käkar upp grabben utan att någon kommer till undsättning. 

Vi ska alltså ta klimathotet på allvar och vidta lämpliga åtgärder. Men med bibehållet kallt huvud och grundat på observerade fakta. Inte på vad sensationslystna pr-konsulter och slappa redaktörer sätter för rubriker. 

***

Text:

Toppbild: Unsplash