Axelssons lyrik och Västerbros kritik tog priset

Text: Nina van den Brink

Bild: Claudio Bresciani/TT

Blogg. 

För 22 år sedan vann Tomas Tranströmer Augustpriset för sin diktsamling »Sorgegondolen«. Först nu är det dags igen för en diktsamling att ta hem förläggarnas prestigefulla pris till svensk skönlitteratur. Och det kändes som en självklarhet.

Linnea Axelssons magnifika epos över samernas liv, lycka och tragedier genom 1900-talet i ett kolonialistiskt Sverige som växlat mellan att stöta ut dem, tvångsassimilera dem och exploatera dem är helt enkelt för märkvärdigt för att förbigå med tystnad.

Linnea Axelsson ville skriva en bok om just tystnad för att följa upp sin debutroman »Tvillingsmycket« från 2010. Hon hade inte planerat att skriva på vers. Men sakta förvandlades texten och hon insåg att tystnaden hon skrev om var samernas.

– Mitt skrivande är intuitivt och det var inget jag valde medvetet. Men jag gillade tanken att väcka till liv en gammal episk hjältedikt och blev efterhand mer medveten om formen, sa hon i samband med nomineringen till Augustpriset.

»Aednan« är således hennes första diktsamling, men hon berättar att hon mest läser poesi och framhåller bland annat Burcu Sahins »Broderier” från i år som en inspiration.

Titeln på hennes 800-sidiga verk »Aednan« är nordsamiska och betyder jorden, marken och landet. Serietecknaren Mats Jonsson som presenterade hennes bok på Augustgalan berättade om hur han själv läst Torgny Lindgren och Sara Lidman för att förstå sin norrbottniska historia, och hur han först som vuxen förstod att det bara var halva hans historia. Att det fanns en annan samisk berättelse om tystnaden, skammen, renmärket och silverkragen som ingen hade skrivit.

Förrän nu.

Det känns passande att »Aednan« låter så likt »Eddan«. Den nordiska vikingahistoriens hjältesagor har fått en samisk lillasyster med korthugget språk och naturlyriska bilder.

Och lika lite som bara vikingar läser Eddan, så är det inte bara samer som ska läsa Aednan.

Magnus Västerbro, vinnare i kategorin facklitteratur med den historiska katastrofberättelsen »Svälten”, om de klimatrelaterade svältåren i mitten 1800-talet, tog tillfället i akt att framför samtidskritik på galan, och varnade för ett samhälle som är på väg mot 1800-talets orättvisor. Han var bekymrad över att hans bok fått så fint mottagande eftersom det visar att människor är oroliga över samhällsutvecklingen, över klyftorna som växer i samhället och över klimatet.

– Min bok fungerar som en påminnelse om vad som står på spel, gissade han.

I kategorin barnböcker vann Emma AdBåge med »Gropen«, en bok där barnen måste ta strid mot de vuxnas behov av att alltid kontrollera och uppfostra dem, för att få leka fritt.

Läs en intervju med Linnea Axelsson här.