Bokhandlaren som älskar sina hopplösa kunder

Med butter brittisk humor skildrar Shaun Bythell de olika typerna som besöker hans bokhandel. Mest kärlek får excentrikerna.

Text: Mats Almegård

Bild: Ben Please

The Bookshop i Wigtown i Skottland blev världsberömd när dess ägare Shaun Bythell gav ut bästsäljaren En bokhandlares dagbok om sitt liv som innehavare av en butik för begagnade böcker. I den skildrade han sina möten med märkliga kunder och anställda som han inte kom helt överens med hela tiden. Med utvikningar om böcker och författare i allmänhet och med ett visst fokus på den förändring bokbranschen genomgick under tidigt 2000-tal lyckades han fläta samman det personliga intrycket med en mer generell utsaga om ett förändrat medielandskap. 

Även i uppföljaren, Sju sorters människor du träffar på i en bokhandel berör Shaun Bythell de större mekanismerna som påverkar hans bokaffär. I inledningen skriver han om hur det var att köpa en bokaffär med 100 000-tals böcker år 2001, bara några år efter att Amazon ”hade börjat sälja böcker till kraftigt nedsatta priser på nätet”. 

Att e-handeln minst sagt är en utmaning för de traditionella boklådorna och antikvariaten behöver väl knappast sägas längre. Under pandemins inledning, då allt fler stannade hemma från jobbet och började shoppa loss på nätet, var det många som oroade sig för de fysiska bokaffärerna. Även om de senaste siffrorna från Svensk bokhandel tyder på att de klarat sig rätt väl under pandemin, åtminstone på landsbygden och i mindre städer (kanske för att alla stannade hemma och valde att stötta sin lokala handlare) är det ingen som med säkerhet vet hur vi handlar böcker om några år från nu – och om det går att gå in i en bokaffär och få personliga och insatta tips, eller om allt kommer att handla om algoritmer.

Om det var bokhandlarens hela vardag som avhandlades i dagboken har Shaun Bythell nu ringat in ett mer specifikt område i bokaffärens ekosystem. Precis som bokens titel avslöjar handlar det om kunderna – eller kanske snarare om dem som besöker hans affär. För långt ifrån alla verkar handla böcker. 

Shaun Bythell beskriver också dem som är där av andra anledningar: eroticafluktarna som vill bläddra (i smyg) i något ekivokt bokband, stressade småbarnsföräldrar som dumpar sina barn hos honom under en halvtimme medan de springer ut på stan och gör ärenden, eller de trötta makarna som under suckar och stön följer med sin äkta hälft in i butiken för att de är alldeles för osjälvständiga för att göra något annat under tiden – och för ointresserade för att själva söka efter, och långt mindre, köpa några böcker. 

Shaun Bythell har velat beskriva sina kunder i ett ”taxonomiskt system i Linnés anda” men erkänner själv att det kanske inte riktigt fungerar. Kategorierna haltar lite – och i vissa fall märks det att han inte är lika engagerad i sina beskrivningar av en viss kundtyp som av andra. Men det förlåter jag honom. 

För Sju sorters människor du träffar på i en bokhandel är ändå en underhållande liten kärleksförklaring till böcker och de människor som på något sätt tycker att litteratur är en central del av livet. Bythells buttert brittiska humor är hela tiden lagom sarkastisk – men också kärleksfull. Visst skildrar han en del hopplösa kunder, men inte utan att det märks att han samtidigt tycker om dem (och rent krasst behöver dem rent ekonomiskt).

I ett avslutande kapitel listar han sina idealkunder. Den första kategorin är ”normala människor” som är öppensinnade och alltid lämnar butiken med en inköpt bok. De försöker heller aldrig att diskutera priset, utan betalar vad som står skrivet på sista sidan. Men även om Shaun Bythell idealiserar dessa oproblematiska kunder går det att läsa mellan raderna att han ändå nog inte skulle trivas med att bara ha detta klientel. Eller så är det precis det han vill, men då kommer han inte att kunna skriva roliga och underfundiga böcker om dem – eftersom normala inte är lika spännande att läsa om som de excentriska originalen.

***