En annan dimension

Text: Gunna Rehlin

Bild: Scanpix

Vid  årets filmfestival i Venedig, som börjar i nästa vecka, blir det världspremiär för »Toy Story 3« – i 3D. Samtidigt visas även den gamla »Toy Story 2« – i 3D-version. För första gången vid en internationell filmfestival kommer även ett nyskapat pris till bästa film i 3D att delas ut. I kategorin tävlar så skilda verk som det dataanimerade äventyret »Upp«, konsertfilmen »Jonas Brothers: The 3D Concert Experience« och skräckfilmen »My Bloody Valentine«.

Lägg till detta att öppningsfilmen vid årets Cannesfestival var just 3D-filmen »Upp« – och det står klart att 3D modell 2009 har kommit för att stanna.

En rad tunga filmskapare med James Cameron och Steven Spielberg i spetsen, hävdar att 3D är framtiden. Cameron, som i december presenterar sin science fiction-film »Avatar« i 3D, säger till och med att hans film till viss del är gjord för att driva på utvecklingen. Redan för tio år sedan talade Cameron om att börja filma i 3D, långt innan hans kollegor gjorde det.

– Jag har alltid skött kameran själv och jag har på nära hand följt den tekniska utvecklingen. Jag tänkte: varför inte själv se till att föra utvecklingen framåt? Så det gjorde jag. Min tanke var att om jag gjorde en riktigt stor film i 3D, så skulle det tvinga andra regissörer att följa efter, och industrin skulle vara tvungen att satsa på 3D. Sen tog »Avatar« så lång tid att göra att andra filmer i 3D hunnit komma ut innan min film var klar, säger han till Fokus.

För biopubliken är filmer i 3D ingen total nyhet. På 1950-talet lanserade Hollywood en rad 3D-filmer, främst som ett försök att få publiken att återvända till biograferna och glömma bort nymodigheten television. Men 3D-eran varade bara i några år. Filmerna, där tekniken mest användes till att »slänga« saker ut mot salongen, var svåra att variera och glasögonen som publiken var tvungen att bära var obekväma.

På 70-talet gjordes ett nytt, halvhjärtat försök. Man lanserade bland annat porrfilm och westerns i 3D, men även nu handlade det om effektsökeri. Titeln »Comin´ At Ya« säger precis vad det handlade om: ännu fler saker kastades ut i publiken.

Vilket för oss fram till i dag. I flera år har det talats om 3D-filmens comeback, många har tvivlat, men i år står det klart att det denna gång inte är frågan om en snabbt övergående trend. En rad framstående filmskapare gör filmer i 3D, och de utnyttjar tekniken till att fördjupa och understryka, inte till att slänga saker på publiken. Dessutom är det ett sätt att tillföra filmer ett mervärde som nätets pirater går miste om.

Ett utmärkt exempel på trenden är Disney/Pixars dataanimerade »Upp«, en betagande berättelse om en butter gammal man, som med hjälp av en miljon heliumballonger seglar iväg med sitt hus och som tillsammans med en ung pojkscout upplever äventyr i ett exotiskt land. 3D-tekniken för publiken in i filmen, in i handlingen, den ger ett tidigare sällan skådat djup. Kritikerna i de stora branschtidningarna höjde filmen till skyarna efter premiären i Cannes.

Omdömet var att det är den bästa film som gjorts av Pixar och att den nästa år inte bara kommer att vara med och slåss om en Oscar för bästa tecknade film, utan också kommer att vara med i kampen om den mest prestigefyllda Oscarsstatyetten för bästa film.

Pixars alla kommande filmer kommer att visas i 3D. John Lasseter, animatör och chef för Pixar och för Disneys animationsavdelning, säger att det viktiga är att först och främst tänka på publiken.

– Man får inte riskera att den tappar fokus på historien, och det gör man om man använder 3D till att slänga saker mot publiken. 3D är ett fantastiskt verktyg, och vi på Pixar vill använda det till att fördjupa och bredda historien. För den är viktigast – liksom att det måste finnas hjärta och känsla. Walt Disney sa en gång att »för varje skratt bör det finnas en tår«.

John Lasseter framhåller att det går att åstadkomma alltmer med hjälp av datorer.

– Det är våra verktyg. Men vi driver inte den tekniska utvecklingen framåt som ett självändamål. Vi måste ha någonting att berätta. Vi vet att det fortfarande finns många som inte kommer att ha möjligheten att se »Upp« i 3D, och då är det viktigt att göra filmer som inte är beroende av effekter.

Under det senaste året har det då och då dykt upp en 3D-film på de svenska biograferna, och det är uppenbart att det lockar. Filmer som »Bolt«, »My Bloody Valentine«, »Monsters vs Aliens« och »Coraline« har släppts i såväl 3D- som 2D-kopior, och det är de biografer som visar 3D-versionerna som haft utsålda hus.

Men det alla verkar vänta på är »Avatar«, James Camerons första film sedan den tolvfaldigt Oscarsbelönade »Titanic« för tolv år sedan. Sedan dess har Cameron ägnat sig åt djuphavsdykning, han har gjort en 3D-dokumentär om detta och han hade långt framskridna planer på att ge sig ut i rymden med sin kamera. När Fokus träffar honom på den stora populärkulturmässan Comic: Con i San Diego, berättar han att han planerade en dokumentärfilm i 3D uppe på en rymdstation, en film som skulle berätta om hur det är att bo och arbeta på en sådan. Projektet är temporärt uppskjutet.

»Avatar« går upp på biografer världen över den 18 december. Det som visas i San Diego är tjugofyra minuter klipp. Större delen av handlingen utspelas på planeten Pandora, där »navis« – långa, blå varelser med svans – lever. Det finns människor som vill leva fredligt med dem, det finns de som vill utrota dem.

»Avatar« har varit extremt dyr, men Cameron avslöjar ingen summa.

– Efter »Titanic« kan jag mycket lätt ge mig ut och jaga pengar som ska användas till någonting extraordinärt. Man litar på mig. Finansiärerna vet att jag levererar, säger han till Fokus.

James Cameron har under ett decennium varit en av de flitigaste förespråkarna för 3D. Men har 3D kommit tillbaka för att stanna? Frågan går till producenten Jon Landau:

– Jag tror det. Teknologin har kommit så långt nu. Men det kommer inte att hända över en natt. Det tog trettio år när filmen gick från svartvitt till färg, det gick inte så fort som folk tror. Nu går teknologiutvecklingen fortare än då, men det kommer ändå att ta tid. Och 3D utan glasögon, det kommer också, även om det tar tid. Jag tror att det kommer en dag då ni som har glasögon kan köpa sådana med ett litet digitalt chip, som gör att ni kan se 3D.

Bland kommande 3D-filmer i Sverige märks:

G-Force, 4 september.
Upp, 16 oktober.
Disneys En julsaga, 6 november.
Avatar, december.

2010

Det regnar köttbullar, 22 januari.
Toy Story, 19 februari.
Toy Story 2, 19 februari.
Alice i underlandet, 12 mars.
Draktränaren, 26 mars.
Shrek Goes Fourth, 9 juli.
Som hund och katt – Kitty Galores hämnd, sommar.
Toy Story 3, 3 september.
Step Up 3D, september.
Despicable Me, oktober.
Guardians of Ga’holle, höst.
Oobermind, december.

2011

Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet.