En korv för sin tid

Text:

Jag minns fortfarande de allra första serie­stripparna i DN med Assar, den dystre figuren som vandrar genom storstadens gator i sökandet efter något slags rättvisa, något slags ordning och konsekvens i en värld som verkar vilja ont. Ulf Lundkvists teckningar flödade över av svart tusch och, som det verkade, en ohämmad öppenhet för alla infall som kunde tänkas uppstå vid skrivbordet.

Assar blev en snackis (även om detta utspann sig vid den lyckliga tid då just det förfärliga ordet ännu inte tagits i bruk); den upprättgående korven på två ben, de grinigt gistna tanterna och de talande hundarna blev samtalsämnen vid bardiskar och middagsbord. Det fanns inte ett kylskåp tillhörande en 25-åring i Stockholms innerstad, där det inte satt en handfull Assar-strippar.

Nu fyller Assar och hans grannar i Nollberga 20 år. Så gott som dagligen sedan 1990 har de synts på Dagens Nyheters serie­sida där Ulf Lundkvist har publicerat mer än 6 000 seriestrippar. Den tecknade korven har blivit en del av ett samtida svenskt kulturarv.

Kort efter att Dagens Nyheters nya chefredaktör Gunilla Herlitz i höstas anlänt till tidningsborgen i Marieberg sipprade nyheten ut att den nya chef­redaktören sagt upp kontraktet med Ulf Lundkvist. Assar skulle bort.

Planen väckte givetvis protester. Blixtsnabbt bildades Facebookgruppen »Vi som vill ha Assar kvar i DN« och den som håller koll på tidningens seriesida har kunnat konstatera att protesten lönade sig.

Assar är kvar.

När han nu fyller 20 år bläddrar jag i innehållet i den »startpåse« för Assar-nybörjare, som finns att köpa på den jubileumsutställning som startar i helgen på Seriegalleriet i Stockholm. Jag är förvisso inte nybörjare, men det är många år sedan Nollberga upphörde att vara en plats där jag alltid stannar till en stund medan jag äter frukost.

I påsen finns »Så började det – 118 strippar från 1990« som slungar mig tillbaka i tiden. Sedan läser jag »Assar och Roy«, det allra senaste i raden av album med återpublicerade strippar från DN, och slås av hur imponerande konsekvent Ulf Lundkvist har varit under de två decennierna med Assar; det röriga, till synes oordnat slumpartade, för att inte säga slarviga, är uppenbart genomtänkt. Annars hade bågen mellan de allra första bildrutorna och de senaste, inte gått att spänna så självklart och stringent.

Under några timmar i läsfåtöljen påminns jag om att »Assar« är en briljant satir om ett medialiserat samhälles absurditet. Nu står det väl inte på förrän det är dags för hajpat prinsessbröllop i byn.

Skulle kunna bli hur sjaskigt och kul som helst.

Utställningen »Assar 20 år« öppnar i morgon, lördag, på Seriegalleriet, St Paulsgatan 14 i Stockholm. Pågår till den 18 augusti.

»Assar och Roy«, som kom ut för drygt en månad sedan, är det senaste i raden av hittills 14 seriealbum (Nisses Böcker).

KULStripp