Fan ska vara troende

Text:

Bild: Scanpix

En sen kväll för sex år sedan låg Scooter Braun och slösurfade i sängen. Av en slump hittade han en kornig Youtube-video med en tolvårig kille som sjöng en cover på Aretha Franklins »Respect«. Braun blev förstummad. Två veckor senare flögs tolvåringen och hans mamma till Atlanta och Braun blev ynglingens manager.

Ett genialt drag av Scooter Braun, kan man konstatera så här i efterhand. Redan innan Justin Biebers första album släpptes i november 2009 hade hans Youtube-klipp setts över 50 miljoner gånger och fyra av skivans sju låtar hade toppat Billboardlistan. I dag är Bieber en av världens största artister. Så stor att flera skolor i Norge i veckan flyttade de nationella proven så att de inte skulle krocka med stjärnans konserter i Oslo. Något liknande har emellertid inte planerats i svenska skolor inför Justin Biebers besök i Stockholm nästa vecka, de första konserterna hittills i Sverige.

Storleken märks inte minst i sociala medier. Bieber har 7,7 miljoner följare på fototjänsten Instagram och 52 miljoner gillar hans Facebooksida. Dessutom har han i skrivandet stund 37 394 707 följare på Twitter – mer än någon annan i hela världen.

Just sociala medier är något som har förändrat relationen mellan artist och fan, förklarar journalisten Fredrik Strage som har skrivit boken »Fans«.

– Det har blivit lättare att få närkontakt med sina idoler, även om den närkontakten är illusorisk. Stjärnorna kan likaväl ha någon som twittrar åt dem. Men för fansen är upplevelsen densamma.

Fansen kan också lättare få kontakt med varandra. Exempelvis har en Facebookgrupp bildats inför de tre konserterna i Stockholm. Fansen – eller Beliebers som de kallar sig – har förberett allt i minsta detalj. När Justin Bieber spelar första låten, »All Around the World«, ska publiken hålla upp sina skyltar med texten »Welcome to Sweden«. Under låten »Believe« ska åskådarna hålla upp en lila ljusstav eller ladda ner en mobilapp med lila ljus – tanken är att ljuskällorna ska bilda ett självlysande lila hav. Och när konserten är slut ska fansen forma sina händer till ett hjärta och skrika: »We love you Justin!« Kanske kommer Justin Bieber bli så glad att han kommer till Sverige igen, skriver ett fan på Face-booksidan.

Men möjligheten till att snabbt kunna sprida information via internet har också sin baksida. I fjol började det plötsligt cirkulera rykten om att tonårsidolen drabbats av testikelcancer. Sajten 4chan skapade hashtagen #BaldForBieber för att uppmana alla fans att stötta sin idol genom att raka av sig håret. Det hela var tänkt som ett skämt men det dröjde inte länge förrän fans lade upp bilder och videor på internet för att visa sin sympati för Bieber.

– Det är ett urgammalt fenomen. När Goethe skrev »Den unge Werthers lidanden« sägs det att många unga män tog livet av sig. Fans gör märkliga saker för sina idolers skull, man försöker ta på sig deras lidande. Man blir ett med idolen, säger Fredrik Strage.

Forskning visar emellertid att den mesta idoldyrkan är helt oskyldig. Att fans – framför allt unga tjejer – skriker och gråter när de ser sina idoler beror på att musiken triggar i gång stimulansen av dopamin i kroppen. Det ger samma rus som att äta choklad eller vinna på lotto.

Och hysterin har en tendens att lägga sig. Även om Justin Bieber besitter flick-idolstronen nu, är det långt ifrån säkert att han har samma position om några år.

– Problemet med unga fans är att deras kärlek är förrädisk. Den kan i morgon riktas mot en helt annan artist, säger Fredrik Strage.

Justin Bieber ger i nästa vecka sina första konserter i Sverige. Han uppträder i Globen i Stockholm den 22, 23 och 24 april.