Satirpjäsen om kulturpolitiken som Roland Utbult (KD) inte vågade spela i

I Mecenatens återkomst gör Gertrud Larsson satir om kulturpolitiken. Pjäsens vassa innehåll fick KD:s kulturpolitiske talesperson Roland Utbult att hoppa av.

Text:

Bild: Stefan Tell

Mecenater i all ära, men vad händer om det visar sig att den som vill sponsra dig är en ryskgangster? 

I  ”Mecenatens återkomst” sätts kultursponsring under lupp.  

För manus och regi står dramatikern och regissören Gertrud Larsson som i sina pjäser genom åren har tagit sig an allt från älgjakt och flickscouter till SJ (Hela folkets järnväg) och mediehuset Stampen (Tidningshuset som Gud glömde).

Tillsammans med medskaparna Anna-Lena Efverman, Jenny Svenberg Bunnel och Frida Bergh vill hon denna gång sätta kulturpolitiken under lupp.

– Frågan jag vill väcka här är: vem ska man ta emot pengar av – och vad krävs då för gentjänst? 

Ryssen Dmitrij i Skarpnäck kräver just gentjänster. Han vill att pjäsens Gertrud ska förvara en väska med hemligt innehåll åt honom. Annars blir det inga pengar till pjäsprojektet. Och så är intrigen igång i denna metauppsättning om en uppsättning… som söker finansiering. 

Mecenatens återkomst

Teater Brunnsgatan Fyra

Premiär 16 maj

Medverkande: Gertrud Larsson, Anna-Lena Efverman, Jenny Svenberg Bunnel och Frida Bergh.

Gäster (olika i de olika föreställningar): Anna Blomberg, Frida Modén Treichl, Karin Hammar, Isabella Lundgren, Kalle Westerdahl, Lina Nyberg, Lena Willemark och Malena Ernman.

Idén fick Gertrud Larsson när hon i december förra året befann sig i Riksdagens plenisal. Tillsammans med ett par hundra andra kulturarbetare deltog hon i en tyst manifestation när kulturbudgeten skulle klubbas.

Hon beskriver debatten som en ganska sömnig tillställning. Tills dess att Roland Utbult (KD) klev upp i talarstolen och började tala om vikten av alternativ kultursponsring (”Mecenaternas återkomst”), med den ryske tonsättaren Tjajkovskijs mecenat, änkan Nadezjda von Meck som exempel.

Bara ett par dagar senare satte Gertrud igång att skriva Mecenatens återkomst. Premiären skulle först ha ägt rum på friscenen Ö2 i februari, men sköts sedan upp. Nu kommer den istället att spelas på Teater Brunnsgatan Fyra. 

Först hade Roland Utbult gått med på att medverka i pjäsen och Gertrud Larsson nämner honom som hennes musa.

– Han är musiker, låtskrivare och sångare och har flera gånger sjungit i talarstolen. Han är intresserad av kultur på riktigt.

Men Roland Utbult valde sent inpå premiären att hoppa av projektet. ”Tyvärr känner jag mig inte bekväm med innehållet” skrev han efter att ha läst Gertrud Larssons manus, vilket förvånade henne:

– Vad pjäsen handlar om har aldrig varit en hemlighet, replikerade Gertrud via ett sms-svar till Utbult som Fokus har fått ta del av.

Men på ett eller annat sätt kommer han ändå att medverka, utlovar Gertrud Larsson. Hur vill hon dock ännu inte avslöja.

Först skulle Kristdemokraternas kulturpolitiske talesperson Roland Utbult (KD) har medverkat i Gertrud Larssons pjäs Mecenatens återkomst, men han hoppade av när han förstod hur vass satiren var när han läste manuset. Foto: Jenny Svenberg Bunnel

Någon politisk catfight kommer det dock inte att bli utan Utbult kommer att medverka med en sång.

– Jag tycker man ska kunna debattera saker utan att det blir pajkastning. Det är roligare när man kan mötas över gränserna. Och det tycker Roland Utbult också, säger hon.

Ämnet till trots, någon egen mecenat har inte gruppen fått tag på till sitt projekt. I stället blir det nu en nollbudgetproduktion där skådespelarna delvis är ersatta av raggsockor.

Men det konstnärliga valet beror inte enbart på besparingsskäl utan är också en ironisk blinkning till den växande trenden med dockteater för vuxna: ”Dockor garanterar bra recensioner”, som det står i manuset.

I sann Gertrud Larsson-anda kan publiken alltså förvänta sig en komisk samhällssatir. Eller ett debattinlägg i satirisk som en av skaparna bakom Utkantssverige  (Sveriges Radio) själv uttrycker det.

Är det då inte bra med mecenater som vill gå in och sponsra den kultur som allt mer går på knäna när statliga och regionala anslag och bidrag dras ned?

Gertrud Larsson håller delvis med, men tror inte att det är möjligt att bygga ett rikstäckande kulturutbud enbart på den goda viljan hos några få välbeställda kulturkramare.

– Jag har inget emot att man har olika typer av finansiering, men det är inte rimligt att tro att näringslivet ska täcka upp hålen i kulturbudgeten.

Hon exemplifierar med Kungliga Operan som nyligen fick ett välkommet privat tillskott på 300 miljoner kronor för sina akuta renoveringsbehov.

– Det är ju en droppe i havet när den faktiska kostnaden är beräknad till 3,2 miljarder

Toppbild. Dramatikern Gertrud Larsson är aktuell med den nya pjäsen Mecenatens återkomst. Foto: Stefan Tell

***

Mecenater i all ära, men vad händer om det visar sig att den som vill sponsra dig är en ryskgangster?

I ”Mecenatens återkomst” sätts kultursponsring under lupp.

För manus och regi står dramatikern och regissören Gertrud Larsson som i sina pjäser genom åren har tagit sig an allt från älgjakt och flickscouter till SJ (Hela folkets järnväg) och mediehuset Stampen (Tidningshuset som Gud glömde).

Tillsammans med medskaparna Anna-Lena Efverman, Jenny Svenberg Bunnel och Frida Bergh vill hon denna gång sätta kulturpolitiken under lupp.

– Frågan jag vill väcka här är: vem ska man ta emot pengar av – och vad krävs då för gentjänst?

Ryssen Dmitrij i Skarpnäck kräver just gentjänster. Han vill att pjäsens Gertrud ska förvara en väska med hemligt innehåll åt honom. Annars blir det inga pengar till pjäsprojektet. Och så är intrigen igång i denna metauppsättning om en uppsättning… som söker finansiering.

Mecenatens återkomst

Teater Brunnsgatan Fyra

Premiär 16 maj

Medverkande: Gertrud Larsson, Anna-Lena Efverman, Jenny Svenberg Bunnel och Frida Bergh.

Gäster (olika i de olika föreställningar): Anna Blomberg, Frida Modén Treichl, Karin Hammar, Isabella Lundgren, Kalle Westerdahl, Lina Nyberg, Lena Willemark och Malena Ernman.

Idén fick Gertrud Larsson när hon i december förra året befann sig i Riksdagens plenisal. Tillsammans med ett par hundra andra kulturarbetare deltog hon i en tyst manifestation när kulturbudgeten skulle klubbas.

Hon beskriver debatten som en ganska sömnig tillställning. Tills dess att Roland Utbult (KD) klev upp i talarstolen och började tala om vikten av alternativ kultursponsring (”Mecenaternas återkomst”), med den ryske tonsättaren Tjajkovskijs mecenat, änkan Nadezjda von Meck som exempel.

Bara ett par dagar senare satte Gertrud igång att skriva Mecenatens återkomst. Premiären skulle först ha ägt rum på friscenen Ö2 i februari, men sköts sedan upp. Nu kommer den istället att spelas på Teater Brunnsgatan Fyra.

Först hade Roland Utbult gått med på att medverka i pjäsen och Gertrud Larsson nämner honom som hennes musa.

– Han är musiker, låtskrivare och sångare och har flera gånger sjungit i talarstolen. Han är intresserad av kultur på riktigt.

Men Roland Utbult valde sent inpå premiären att hoppa av projektet. ”Tyvärr känner jag mig inte bekväm med innehållet” skrev han efter att ha läst Gertrud Larssons manus, vilket förvånade henne:

– Vad pjäsen handlar om har aldrig varit en hemlighet, replikerade Gertrud via ett sms-svar till Utbult som Fokus har fått ta del av.

Men på ett eller annat sätt kommer han ändå att medverka, utlovar Gertrud Larsson. Hur vill hon dock ännu inte avslöja.

Först skulle Kristdemokraternas kulturpolitiske talesperson Roland Utbult (KD) har medverkat i Gertrud Larssons pjäs Mecenatens återkomst, men han hoppade av när han förstod hur vass satiren var när han läste manuset. Foto: Jenny Svenberg Bunnel

Någon politisk catfight kommer det dock inte att bli utan Utbult kommer att medverka med en sång.

– Jag tycker man ska kunna debattera saker utan att det blir pajkastning. Det är roligare när man kan mötas över gränserna. Och det tycker Roland Utbult också, säger hon.

Ämnet till trots, någon egen mecenat har inte gruppen fått tag på till sitt projekt. I stället blir det nu en nollbudgetproduktion där skådespelarna delvis är ersatta av raggsockor.

Men det konstnärliga valet beror inte enbart på besparingsskäl utan är också en ironisk blinkning till den växande trenden med dockteater för vuxna: ”Dockor garanterar bra recensioner”, som det står i manuset.

I sann Gertrud Larsson-anda kan publiken alltså förvänta sig en komisk samhällssatir. Eller ett debattinlägg i satirisk som en av skaparna bakom Utkantssverige (Sveriges Radio) själv uttrycker det.

Är det då inte bra med mecenater som vill gå in och sponsra den kultur som allt mer går på knäna när statliga och regionala anslag och bidrag dras ned?

Gertrud Larsson håller delvis med, men tror inte att det är möjligt att bygga ett rikstäckande kulturutbud enbart på den goda viljan hos några få välbeställda kulturkramare.

– Jag har inget emot att man har olika typer av finansiering, men det är inte rimligt att tro att näringslivet ska täcka upp hålen i kulturbudgeten.

Hon exemplifierar med Kungliga Operan som nyligen fick ett välkommet privat tillskott på 300 miljoner kronor för sina akuta renoveringsbehov.

– Det är ju en droppe i havet när den faktiska kostnaden är beräknad till 3,2 miljarder.

Toppbild. Dramatikern Gertrud Larsson är aktuell med den nya pjäsen Mecenatens återkomst. Foto: Stefan Tell

***