Ludwig Göransson: ”All musik kommer från bluesen”

Den dubbelt Oscarsbelönade Linköpingssonen Ludwig Göransson erövrar världen med sin filmmusik. Nu komponerar han till Christopher Nolans cineastiska epos Odysseus.

Ludwig Göransson sitter i en hotellsvit i London och ser så där lagom avspänd ut som man kan göra när man vet att man gjort någonting bra. Dagarna innan har reaktionerna kommit kring filmen ”Sinners”, där han komponerat musiken. Filmen får bra kritik, inte minst Ludwig Göranssons musik.

Han börjar bli van vid positiva omdömen, priserna har haglat över honom under det senaste decenniet, toppat med två Oscarstatyetter. Antalet svenskar som vunnit en Oscar är litet. Ännu mindre är antalet som vunnit fler än den 40-årige Linköpingssonen Ludwig Göransson, som har vunnit för musiken till ”Black panther”(2018) och ”Oppenheimer” (2023).

-Jag tror det är skönt att ha vunnit och ha det avklarat. Det kan bli jobbigt att...jag är lättad att ha kommit över det. Det är många som haft karriärer i femtio år, som blivit nominerade och som aldrig har vunnit något, säger han.

-Det är en stor ära att vinna priser. Det är också lite surrealistiskt.

Vi sitter i ett rum på lyxiga Rosewood Hotel i centrala London. Runt omkring surrar det på olika språk. Ludwig har tillsammans med regissören Ryan Coogler och skådespelare som Michael B Jordan kommit till den engelska huvudstaden för att tala om vampyrfilmen ”Sinners”.

Ludwig Göransson är klädd i en rostbrun kostym och har någon sorts fyrkantigt formade svarta skor på fötterna. Det långa håret hänger ner över axlarna.

”Sinners” är en film som vibrerar av musik, inte minst klassisk blues. Och det var med bluesen som allt började för Ludwig hemma i Linköping, som gjorde att han övergav den ursprungliga planen på att bli en ny Thomas Ravelli.

-Jag är uppvuxen med musik. Pappa var bluesgitarrist, han upptäckte John Lee Hooker när han var femton. Det fanns alltid blues hemma. Musiken förändrade pappas liv, den förändrade mitt. All musik kommer från bluesen. När jag var nio lyssnade jag på Metallica, sa att nu var det här min musik. Jag tänkte inte på att även Metallicas musik kommer ur bluesen.

Ludwig (döpt efter Beethoven efter det att pappan först funderat på att ge honom namnet Albert efter en känd bluesgitarrist) Göransson föddes i Linköping den 1 september 1984. Pappan var musiklärare, mamma pianist, och Ludwig gick på musikgymnasiet i Norrköping.

Under skoltiden komponerade han ett orkesterstycke som hette ”Five minutes to Christmas” och som var inspirerat inte minst av Danny Elfmans musik till den lysande stop motion-filmen ”A nightmare before Christmas”. Ludwig har sagt att han tidigt blev intresserad av filmmusik eftersom den innehåller så många olika stilar. Han utvecklade också ett stort, och fortfarande aktuellt, intresse för opera. Om sin tid på musikgymnasiet har han tidigare sagt:

-Plötsligt gick jag från att bara spela in mig själv och mitt band till att höra 80 professionella musiker framföra musik jag skrivit hemma på papper i flera månader. Det var magiskt. Jag tänkte att jag måste göra det igen. Jag ville skriva filmmusik.

Hemlängtan i det soliga Kalifornien

Efter en examen i jazz vid Kungliga musikhögskolan i Stockholm flyttade Ludwig Göransson som 22- åring till Kalifornien.

– Plötsligt gick jag från att bara spela in mig själv och mitt band till att höra 80 professionella musiker framföra musik jag skrivit hemma på papper i flera månader. Det var magiskt. Jag tänkte att jag måste göra det igen. Jag ville skriva filmmusik.

-Jag hade aldrig varit i USA innan. De sa att jag skulle älska det, att det var solsken varje dag. Men efter två veckor fick jag extrem hemlängtan. Jag fattade inte att man behövde ha bil så jag åkte buss till skolan, två timmar enkel väg, varje dag. Jag kände mig jätteensam. Det är en svår stad att komma in i om man inte känner någon.

Men en dag på filmskolan mötte han en man som skulle betyda mycket för hans karriär och även privatlivet – Ryan Coogler. Denne berättar för mig när vi träffas i London:

"Ludwig är den person jag känt längst i den här industrin. Vi möttes i filmskolan och vi har blivit nära vänner. Vi är som en familj nu. Mina barn och hans barn är i samma ålder, hans fru är som min syster. Vi är väldigt goda vänner.

Då på filmskolan började vi tala om musik, den här killen från en stad på landet i Sverige och jag som vuxit upp i LA i Kalifornien. Han spelade upp svensk rap för mig, jag spelade amerikansk rap för honom. Vi fann varandra genom musiken. Då hade vi inte en aning om vad som skulle hända.

Vi kommunicerar som genom ett andra språk. Jag kommunicerar bättre med film än genom att tala, han är likadan med sin musik. Han spelar för mig."

Efter några kortfilmer skulle Ryan Coogler nu börja regissera långfilm. 2013 gjorde han ”Last stop Fruitvale Station”, den sanna storyn om hur en ung svart man sköts ihjäl av en vit polisman. Här startade även ett annat mångårigt samarbete – huvudrollen spelades av Michael B Jordan, som senare varit med i flera av Cooglers filmer (bland annat ”Sinners”, där han spelar tvillingbröder). Coogler säger ”alla talar om att jag alltid jobbar med Michael, fast jag har jobbat mer med Ludwig än med Michael”.

Ludwig Göransson fick jobbet att komponera musiken till ”Last stop Fruitvale station”. Han hade redan debuterat inom TV- och filmindustrin med musiken till filmerna ”Marley och jag”, ”Year one”, ”Jennifer ́s body” och ”30 minutes or less”, samt TV-serierna ”Community”, ”Happy endings” och ”New girl”.

Ludwig Göranssons karriär tog fart när han komponerade musiken till Ryan Cooglers film Last Stop Fruitviale Station (2013). Foto: TT

Två år senare var det dags för nästa samarbete med Coogler. ”Creed” (2015) var en boxningsfilm som är en sorts sequel till ”Rocky”-filmerna och den följdes två år senare av ”Creed 2” (2018). Ludwig skrev musiken men filmen var inte regisserad av Coogler. Denne kom nämligen samtidigt med den film som skulle bli både hans och Ludwig Göranssons definitiva genombrott – ”Black panther”. Den nominerades till sex Oscars och vann tre – för production design, kostym och musik.

Ludwig Göransson hade redan vunnit flera internationella priser, bland annat Grammys, men nu startade flodvågen. Sedan dess har han överösts av priser – filmsajten imdb konstaterar att han vunnit 61 priser efter att ha fått 127 olika nomineringar.

Blir du inte bortskämd, kommer du inte säga ”sjutton också” om du inte blir nominerad för Christopher Nolans ”Odysseus” när den kommer?

-Priserna betyder jättemycket, men i sig har dom inte förändrat hur jag jobbar. Så länge jag känner att jag går i en riktning där det är intressant att göra musik så lever jag min dröm. Och det gör jag nu.

Flodvågen av priser och beröm har givetvis gjort att han får fler erbjudanden än han kan tacka ja till. Efter ”Black panther” har han komponerat musiken till ”Star wars”-serierna ”The Mandalorian”, ”The book of Boba Fett” och ”Historien om Sverige”, samt filmerna ”Trolls 2”, ”Tenet”, ”Röd”, Black panther: Wakanda forever” och ”Oppenheimer”. ”Tenet” och ”Oppenheimer” är båda regisserade av Christopher Nolan, en annan regissör Ludwig har ett etablerat samarbete med. Hans nästa jobb är just musiken till Nolans ”Odysseus”, som nu är under inspelning i södra Europa med Matt Damon i huvudrollen.

-När det gäller Chris så har vi även där blivit kompisar vid sidan. Vi träffas och snackar, inte bara jobb.

Men när dom pratar jobb, vad händer, hur börjar dom? Hur fungerar samarbetet regissör-kompositör?

-Jag läser manuset och efter det sätter vi oss ner och snackar. Vad jag tänker, vad regissören tänker, vad jag blir inspirerad av, vad regissören blir inspirerad av. När det gällde”Oppenheimer” så hade Chris först inte en aning om vad han ville ha för musik, men han visste att han ville ha fiol som instrument. Sedan började jag.

Ludwig bor med hustrun Selina, som är violinist, och de två sönerna i Los Feliz, ett område som ligger nära Hollywood Hills. Han har självfallet en egen studio, och när han arbetar med musiken till en ny film försvinner han in dit under långa perioder för att i sin ensamhet leta idéer och testa dom. Både Coogler och Nolan vill att musiken ska vara klar innan de börjar klippa sina filmer. Många andra regissörer använder redan befintlig musik, så kallad "temp music", när de klipper för att sedan ersätta detta med den specialkomponerade musiken.

-Det är ganska ovanligt, men de här två vill ha det klart innan. Så ofta har jag tre-fyra timmar färdig musik innan klippningen börjar.

All musik kommer från bluesen

Självfallet inspireras Ludwigs arbete av vad en film handlar om. När det gällde ”Sinners” kom inspirationen också från det faktum att han hade vuxit upp med den amerikanska bluesen.

För den musiken är grunden till det som händer i denna fascinerande vampyrfilm. Den utspelas i Mississippi 1932. Två bröder återvänder dit efter att ha jobbat för Al Capone i Chicago. Bröderna köper en gammal lada, gör snabbt om den till en ruffig nattklubb där det ska bjudas musik, dans och moonshine whiskey. Men i grannskapet finns vampyrer, som har en anknytning till Ku Klux Klan, de kommer till klubben och innan natten är över har blodetsprutat och kaos har utbrutit. Det är en film är genomsyrad av musik, inte minst blues.

Ryan Coogler tycker att musiken till ”Sinners” är det mest personliga den unge svenske kompositören hittills har gjort. Och Ludwig Göransson håller med. Han berättar:

-Jag är ju uppvuxen med blues, och all musik har kommit från den. I filmen finns det klassiska blueslåtar, jag har skrivit några nya och jag har jobbat på de gamla låtarna. Några stora nummer har jag skrivit ihop med bluesmusiker.

-När jag började här var det svårt. Jag fick fundera över vilket som är min expression av blues, vilket är mitt sammanhang. Det är svårt, man kan inte bara sätta sig ner och säga ”nu ska jag skriva en blueslåt”. Det är en personlig resa, från blues till heavy metal.

Han tog familjen med sig och bodde i New Orleans i tre månader under inspelningen (Ludwig är en av filmens producenter, Selina är också involverad).

-Jag var med när dom filmade. Jag brukar inte vara på inspelningen på filmer jag skriver musiken till, men jag har aldrig varit så involverad tidigare. Det var en ny upplevelse. Jag hyrde också en studio i New Orleans, där satte jag mig och skrev och jobbade med filmmusiken.

Han gjorde också en inspirationsresa tillsammans med sin pappa. Han bjöd med denne till New Orleans och de båda åkte runt, besökte klassiska blues-klubbar, gjorde vad Ludwig kallar ”ett blues trail”.

I filmen Sinners har Ludwig Göransson återvänt till bluesen, som också är ursprunget till hans eget komponerande. Foto: TT

Det finns i filmen en fantastisk surrealistisk sekvens, där kameran far runt inne i klubben och vi möter svart musik både från förr och från nu – från mannen ensam med sin gitarr till hip hop och en discjockey med sina skivspelare.

-Jag får gåshud när jag tänker på den scenen. Vi träffar förfäder, vi ser in i framtiden. Det var jättemycket jobb med att skapa den scenen, jag gjorde allt, det var en enda lång tagning, det var ett IMAX-shot.

Denne skribent hör tyvärr till de biobesökare som har den dåliga vanan att ofta gå redan under filmernas eftertexterna och inte väntar tills de är över. Det gjorde jag på ”Sinners” och det ångrar jag, eftersom det tydligen händer en hel del filmiskt även där. Man ser och hör Buddy Guy, Ludwig Göransson undrar om jag lade märke till denne, när jag ursäktat mig och sagt nej, säger han att ”det var speciellt att jobba med en sådan blueslegend”. Och får mig att lova att se om filmen och nu sitta kvar till den är riktigt slut.

Vi talar om Ludwig Göranssons inspirationskällor. Förut nämndes Danny Elfman, som gjort briljant och ofta nyskapande musik till en rad Tim Burton-filmer men även till filmer som ”Men in black”, ”Dumbo”, ”Grinchen” och ”Fifty shades of grey”. Jag ber Ludwig nämna andra inspirationskällor, det första namnet kommer snabbt: Ennio Morricone.

Den italienske kompositören avled 2020 efter att ha gjort musiken till mer än 500 filmer och TV-serier. Mest kända är musiken till Sergio Leones filmer – från dollartrilogin till mästerverken ”Once upon a time in the west” och ”Once upon a time in America”.

-Hans sätt att hitta på nya sounds, att leka med röster och klockor och pisksnärtar, och hur han därefter kombinerade detta, säger Ludwig Göransson.

Andra inspiratörer är Bernard Hermann, John Williams och Hans Zimmer. Här ser man en likhet med hur Ludwig har ett etablerat samarbete med specifika regissörer. Hermann skrev musiken till sju Alfred Hitchcock-filmer (och var konsult på den musikfria ”Fåglarna”), Williams har skrivit musiken till 29 av Steven Spielbergs filmer och innan han började samarbetet med Ludwig använde Christopher Nolan Zimmers musik i ”Inception”, ”Dunkirk” och ”Interstellar”.

Dags för ännu en Oscar?

Ludwig Göransson betonar hur viktigt samarbete är, att alla som är involverade i ett projekt gör sitt bästa för att komma fram till ett bra slutresultat. Bilder och musik ska komplettera varandra. Musiken ska höras men får inte ta överhanden så att man glömmer de bilder den ska understryka. Han säger att han själv inte lyssnar mycket på just filmmusik.

-Allt hänger på samarbete. Visst, folk kommer ihåg filmmusiken, men det hänger på samarbetet mellan regissören och kompositören om det ska bli riktigt bra.

Finns det någon genre han skulle vilja jobba med? Musical? Ludwig Göransson skrattar.

-”Sinners” är ju nästan en musical, med all sin musik.

Han har också jobbat med musik till artister som Rihanna, Childish Gambino och Alicia Keys, han har gett ut egna album. Något för svensk film eller TV har det inte blivit, förutom temat till SvT-serien ”Historien om Sverige” som visades förra året. Orsaken är enkel.

-Dom här projekten jag är inblandad i tar så lång tid att göra. Jag är förbokad långt framåt. Och Ryan och Christopher gör ju en ny film var ungefär vartannat år.

Ludwig Göransson sätter nu igång med att komponera musiken till Christopher Nolans nya storfilm Odysseus med Matt Damon i huvudrollen. Foto: TT

Medan ”Sinners” reser ut i världen har Ludwig så sakteliga börjat arbeta med nästa film, Nolans ”Odysseus”. Det är en stjärnspäckad historia. Matt Damon har titelrollen, andra roller spelas av Charlize Theron, Anne Hathaway, Tom Holland, Zendaya, Mia Goth och Samantha Morton. Inspelningen pågår nu under sommaren i Sydeuropa och Ludwig Göransson planerar att åka dit för att hämta inspiration. Jag försöker klämma honom på vad som kan inspirera till musik till ett drama som utspelas i Grekland långt tillbaka i tiden. Han säger att han ännu inte vet riktigt.

-Jag har inte börjat än. Det blir en mycket stor film, det finns inte en större historia än det här. Det jag vet är att filmen ska ha premiär i juli 2026, så musiken måste vara klar några månader innan det.

Dags för ännu en Oscar? Vem vet. Däremot kan vi nog vara säkra på att kombinationen Christopher Nolan/Ludwig Göransson kommer att resultera i en rad nomineringar.

Ludwig Göransson

Ålder: 40.

Bor: Los Feliz, norra Los Angeles.

Familj: hustrun Selina, som är violinist, och två söner.

Umgänge med andra Hollywood-svenskar: I princip bara Max Martin. Jag känner givetvis Linus Sandgren, men vi träffas mest på prisutdelningar och liknande tillställningar.

Filmmusik: Jag lyssnar inte så mycket på det hemma. Men jag tyckte att Daniel Blumbergs score till Brady Corbets ”Brutalisten” var mycket bra. 

Hur låter den musik du skriver för dig själv?

– Det är ett mischmasch av genrer, och jag spelar allt själv. Så det är väldigt organiskt, samtidigt som jag har idéer om att producera på ett modernt sätt. Jag har många idéer som jag samlat på mig genom åren som jag inte kunnat använda till något annat projekt.

Hur ser ditt samarbete med Chidlish Gambino (Donald Glover) ut?

– Donald är väldigt involverad i alla delar. Han är en så extremt kreativ människa och har idéer i huvudet om låten, videon och konceptet. Han spelar ju inga instrument, så han brukar ha en idé om hur han vill att det ska låta. Sedan skriver vi musiken tillsammans – han text och melodi, och resten hamnar på mitt bord 

***

Ludwig Göransson sitter i en hotellsvit i London och ser så där lagom avspänd ut som man kan göra när man vet att man gjort någonting bra. Dagarna innan har reaktionerna kommit kring filmen ”Sinners”, där han komponerat musiken. Filmen får bra kritik, inte minst Ludwig Göranssons musik.

Han börjar bli van vid positiva omdömen, priserna har haglat över honom under det senaste decenniet, toppat med två Oscarstatyetter. Antalet svenskar som vunnit en Oscar är litet. Ännu mindre är antalet som vunnit fler än den 40-årige Linköpingssonen Ludwig Göransson, som har vunnit för musiken till ”Black panther”(2018) och ”Oppenheimer” (2023).

-Jag tror det är skönt att ha vunnit och ha det avklarat. Det kan bli jobbigt att…jag är lättad att ha kommit över det. Det är många som haft karriärer i femtio år, som blivit nominerade och som aldrig har vunnit något, säger han.

-Det är en stor ära att vinna priser. Det är också lite surrealistiskt.

Vi sitter i ett rum på lyxiga Rosewood Hotel i centrala London. Runt omkring surrar det på olika språk. Ludwig har tillsammans med regissören Ryan Coogler och skådespelare som Michael B Jordan kommit till den engelska huvudstaden för att tala om vampyrfilmen ”Sinners”.

Ludwig Göransson är klädd i en rostbrun kostym och har någon sorts fyrkantigt formade svarta skor på fötterna. Det långa håret hänger ner över axlarna.

”Sinners” är en film som vibrerar av musik, inte minst klassisk blues. Och det var med bluesen som allt började för Ludwig hemma i Linköping, som gjorde att han övergav den ursprungliga planen på att bli en ny Thomas Ravelli.

-Jag är uppvuxen med musik. Pappa var bluesgitarrist, han upptäckte John Lee Hooker när han var femton. Det fanns alltid blues hemma. Musiken förändrade pappas liv, den förändrade mitt. All musik kommer från bluesen. När jag var nio lyssnade jag på Metallica, sa att nu var det här min musik. Jag tänkte inte på att även Metallicas musik kommer ur bluesen.

Ludwig (döpt efter Beethoven efter det att pappan först funderat på att ge honom namnet Albert efter en känd bluesgitarrist) Göransson föddes i Linköping den 1 september 1984. Pappan var musiklärare, mamma pianist, och Ludwig gick på musikgymnasiet i Norrköping.

Under skoltiden komponerade han ett orkesterstycke som hette ”Five minutes to Christmas” och som var inspirerat inte minst av Danny Elfmans musik till den lysande stop motion-filmen ”A nightmare before Christmas”. Ludwig har sagt att han tidigt blev intresserad av filmmusik eftersom den innehåller så många olika stilar. Han utvecklade också ett stort, och fortfarande aktuellt, intresse för opera. Om sin tid på musikgymnasiet har han tidigare sagt:

-Plötsligt gick jag från att bara spela in mig själv och mitt band till att höra 80 professionella musiker framföra musik jag skrivit hemma på papper i flera månader. Det var magiskt. Jag tänkte att jag måste göra det igen. Jag ville skriva filmmusik.

Hemlängtan i det soliga Kalifornien

Efter en examen i jazz vid Kungliga musikhögskolan i Stockholm flyttade Ludwig Göransson som 22- åring till Kalifornien.

– Plötsligt gick jag från att bara spela in mig själv och mitt band till att höra 80 professionella musiker framföra musik jag skrivit hemma på papper i flera månader. Det var magiskt. Jag tänkte att jag måste göra det igen. Jag ville skriva filmmusik.

-Jag hade aldrig varit i USA innan. De sa att jag skulle älska det, att det var solsken varje dag. Men efter två veckor fick jag extrem hemlängtan. Jag fattade inte att man behövde ha bil så jag åkte buss till skolan, två timmar enkel väg, varje dag. Jag kände mig jätteensam. Det är en svår stad att komma in i om man inte känner någon.

Men en dag på filmskolan mötte han en man som skulle betyda mycket för hans karriär och även privatlivet – Ryan Coogler. Denne berättar för mig när vi träffas i London:

”Ludwig är den person jag känt längst i den här industrin. Vi möttes i filmskolan och vi har blivit nära vänner. Vi är som en familj nu. Mina barn och hans barn är i samma ålder, hans fru är som min syster. Vi är väldigt goda vänner.

Då på filmskolan började vi tala om musik, den här killen från en stad på landet i Sverige och jag som vuxit upp i LA i Kalifornien. Han spelade upp svensk rap för mig, jag spelade amerikansk rap för honom. Vi fann varandra genom musiken. Då hade vi inte en aning om vad som skulle hända.

Vi kommunicerar som genom ett andra språk. Jag kommunicerar bättre med film än genom att tala, han är likadan med sin musik. Han spelar för mig.”

Efter några kortfilmer skulle Ryan Coogler nu börja regissera långfilm. 2013 gjorde han ”Last stop Fruitvale Station”, den sanna storyn om hur en ung svart man sköts ihjäl av en vit polisman. Här startade även ett annat mångårigt samarbete – huvudrollen spelades av Michael B Jordan, som senare varit med i flera av Cooglers filmer (bland annat ”Sinners”, där han spelar tvillingbröder). Coogler säger ”alla talar om att jag alltid jobbar med Michael, fast jag har jobbat mer med Ludwig än med Michael”.

Ludwig Göransson fick jobbet att komponera musiken till ”Last stop Fruitvale station”. Han hade redan debuterat inom TV- och filmindustrin med musiken till filmerna ”Marley och jag”, ”Year one”, ”Jennifer ́s body” och ”30 minutes or less”, samt TV-serierna ”Community”, ”Happy endings” och ”New girl”.

Ludwig Göranssons karriär tog fart när han komponerade musiken till Ryan Cooglers film Last Stop Fruitviale Station (2013). Foto: TT

Två år senare var det dags för nästa samarbete med Coogler. ”Creed” (2015) var en boxningsfilm som är en sorts sequel till ”Rocky”-filmerna och den följdes två år senare av ”Creed 2” (2018). Ludwig skrev musiken men filmen var inte regisserad av Coogler. Denne kom nämligen samtidigt med den film som skulle bli både hans och Ludwig Göranssons definitiva genombrott – ”Black panther”. Den nominerades till sex Oscars och vann tre – för production design, kostym och musik.

Ludwig Göransson hade redan vunnit flera internationella priser, bland annat Grammys, men nu startade flodvågen. Sedan dess har han överösts av priser – filmsajten imdb konstaterar att han vunnit 61 priser efter att ha fått 127 olika nomineringar.

Blir du inte bortskämd, kommer du inte säga ”sjutton också” om du inte blir nominerad för Christopher Nolans ”Odysseus” när den kommer?

-Priserna betyder jättemycket, men i sig har dom inte förändrat hur jag jobbar. Så länge jag känner att jag går i en riktning där det är intressant att göra musik så lever jag min dröm. Och det gör jag nu.

Flodvågen av priser och beröm har givetvis gjort att han får fler erbjudanden än han kan tacka ja till. Efter ”Black panther” har han komponerat musiken till ”Star wars”-serierna ”The Mandalorian”, ”The book of Boba Fett” och ”Historien om Sverige”, samt filmerna ”Trolls 2”, ”Tenet”, ”Röd”, Black panther: Wakanda forever” och ”Oppenheimer”. ”Tenet” och ”Oppenheimer” är båda regisserade av Christopher Nolan, en annan regissör Ludwig har ett etablerat samarbete med. Hans nästa jobb är just musiken till Nolans ”Odysseus”, som nu är under inspelning i södra Europa med Matt Damon i huvudrollen.

-När det gäller Chris så har vi även där blivit kompisar vid sidan. Vi träffas och snackar, inte bara jobb.

Men när dom pratar jobb, vad händer, hur börjar dom? Hur fungerar samarbetet regissör-kompositör?

-Jag läser manuset och efter det sätter vi oss ner och snackar. Vad jag tänker, vad regissören tänker, vad jag blir inspirerad av, vad regissören blir inspirerad av. När det gällde”Oppenheimer” så hade Chris först inte en aning om vad han ville ha för musik, men han visste att han ville ha fiol som instrument. Sedan började jag.

Ludwig bor med hustrun Selina, som är violinist, och de två sönerna i Los Feliz, ett område som ligger nära Hollywood Hills. Han har självfallet en egen studio, och när han arbetar med musiken till en ny film försvinner han in dit under långa perioder för att i sin ensamhet leta idéer och testa dom. Både Coogler och Nolan vill att musiken ska vara klar innan de börjar klippa sina filmer. Många andra regissörer använder redan befintlig musik, så kallad ”temp music”, när de klipper för att sedan ersätta detta med den specialkomponerade musiken.

-Det är ganska ovanligt, men de här två vill ha det klart innan. Så ofta har jag tre-fyra timmar färdig musik innan klippningen börjar.

All musik kommer från bluesen

Självfallet inspireras Ludwigs arbete av vad en film handlar om. När det gällde ”Sinners” kom inspirationen också från det faktum att han hade vuxit upp med den amerikanska bluesen.

För den musiken är grunden till det som händer i denna fascinerande vampyrfilm. Den utspelas i Mississippi 1932. Två bröder återvänder dit efter att ha jobbat för Al Capone i Chicago. Bröderna köper en gammal lada, gör snabbt om den till en ruffig nattklubb där det ska bjudas musik, dans och moonshine whiskey. Men i grannskapet finns vampyrer, som har en anknytning till Ku Klux Klan, de kommer till klubben och innan natten är över har blodetsprutat och kaos har utbrutit. Det är en film är genomsyrad av musik, inte minst blues.

Ryan Coogler tycker att musiken till ”Sinners” är det mest personliga den unge svenske kompositören hittills har gjort. Och Ludwig Göransson håller med. Han berättar:

-Jag är ju uppvuxen med blues, och all musik har kommit från den. I filmen finns det klassiska blueslåtar, jag har skrivit några nya och jag har jobbat på de gamla låtarna. Några stora nummer har jag skrivit ihop med bluesmusiker.

-När jag började här var det svårt. Jag fick fundera över vilket som är min expression av blues, vilket är mitt sammanhang. Det är svårt, man kan inte bara sätta sig ner och säga ”nu ska jag skriva en blueslåt”. Det är en personlig resa, från blues till heavy metal.

Han tog familjen med sig och bodde i New Orleans i tre månader under inspelningen (Ludwig är en av filmens producenter, Selina är också involverad).

-Jag var med när dom filmade. Jag brukar inte vara på inspelningen på filmer jag skriver musiken till, men jag har aldrig varit så involverad tidigare. Det var en ny upplevelse. Jag hyrde också en studio i New Orleans, där satte jag mig och skrev och jobbade med filmmusiken.

Han gjorde också en inspirationsresa tillsammans med sin pappa. Han bjöd med denne till New Orleans och de båda åkte runt, besökte klassiska blues-klubbar, gjorde vad Ludwig kallar ”ett blues trail”.

I filmen Sinners har Ludwig Göransson återvänt till bluesen, som också är ursprunget till hans eget komponerande. Foto: TT

Det finns i filmen en fantastisk surrealistisk sekvens, där kameran far runt inne i klubben och vi möter svart musik både från förr och från nu – från mannen ensam med sin gitarr till hip hop och en discjockey med sina skivspelare.

-Jag får gåshud när jag tänker på den scenen. Vi träffar förfäder, vi ser in i framtiden. Det var jättemycket jobb med att skapa den scenen, jag gjorde allt, det var en enda lång tagning, det var ett IMAX-shot.

Denne skribent hör tyvärr till de biobesökare som har den dåliga vanan att ofta gå redan under filmernas eftertexterna och inte väntar tills de är över. Det gjorde jag på ”Sinners” och det ångrar jag, eftersom det tydligen händer en hel del filmiskt även där. Man ser och hör Buddy Guy, Ludwig Göransson undrar om jag lade märke till denne, när jag ursäktat mig och sagt nej, säger han att ”det var speciellt att jobba med en sådan blueslegend”. Och får mig att lova att se om filmen och nu sitta kvar till den är riktigt slut.

Vi talar om Ludwig Göranssons inspirationskällor. Förut nämndes Danny Elfman, som gjort briljant och ofta nyskapande musik till en rad Tim Burton-filmer men även till filmer som ”Men in black”, ”Dumbo”, ”Grinchen” och ”Fifty shades of grey”. Jag ber Ludwig nämna andra inspirationskällor, det första namnet kommer snabbt: Ennio Morricone.

Den italienske kompositören avled 2020 efter att ha gjort musiken till mer än 500 filmer och TV-serier. Mest kända är musiken till Sergio Leones filmer – från dollartrilogin till mästerverken ”Once upon a time in the west” och ”Once upon a time in America”.

-Hans sätt att hitta på nya sounds, att leka med röster och klockor och pisksnärtar, och hur han därefter kombinerade detta, säger Ludwig Göransson.

Andra inspiratörer är Bernard Hermann, John Williams och Hans Zimmer. Här ser man en likhet med hur Ludwig har ett etablerat samarbete med specifika regissörer. Hermann skrev musiken till sju Alfred Hitchcock-filmer (och var konsult på den musikfria ”Fåglarna”), Williams har skrivit musiken till 29 av Steven Spielbergs filmer och innan han började samarbetet med Ludwig använde Christopher Nolan Zimmers musik i ”Inception”, ”Dunkirk” och ”Interstellar”.

Dags för ännu en Oscar?

Ludwig Göransson betonar hur viktigt samarbete är, att alla som är involverade i ett projekt gör sitt bästa för att komma fram till ett bra slutresultat. Bilder och musik ska komplettera varandra. Musiken ska höras men får inte ta överhanden så att man glömmer de bilder den ska understryka. Han säger att han själv inte lyssnar mycket på just filmmusik.

-Allt hänger på samarbete. Visst, folk kommer ihåg filmmusiken, men det hänger på samarbetet mellan regissören och kompositören om det ska bli riktigt bra.

Finns det någon genre han skulle vilja jobba med? Musical? Ludwig Göransson skrattar.

-”Sinners” är ju nästan en musical, med all sin musik.

Han har också jobbat med musik till artister som Rihanna, Childish Gambino och Alicia Keys, han har gett ut egna album. Något för svensk film eller TV har det inte blivit, förutom temat till SvT-serien ”Historien om Sverige” som visades förra året. Orsaken är enkel.

-Dom här projekten jag är inblandad i tar så lång tid att göra. Jag är förbokad långt framåt. Och Ryan och Christopher gör ju en ny film var ungefär vartannat år.

Ludwig Göransson sätter nu igång med att komponera musiken till Christopher Nolans nya storfilm Odysseus med Matt Damon i huvudrollen. Foto: TT

Medan ”Sinners” reser ut i världen har Ludwig så sakteliga börjat arbeta med nästa film, Nolans ”Odysseus”. Det är en stjärnspäckad historia. Matt Damon har titelrollen, andra roller spelas av Charlize Theron, Anne Hathaway, Tom Holland, Zendaya, Mia Goth och Samantha Morton. Inspelningen pågår nu under sommaren i Sydeuropa och Ludwig Göransson planerar att åka dit för att hämta inspiration. Jag försöker klämma honom på vad som kan inspirera till musik till ett drama som utspelas i Grekland långt tillbaka i tiden. Han säger att han ännu inte vet riktigt.

-Jag har inte börjat än. Det blir en mycket stor film, det finns inte en större historia än det här. Det jag vet är att filmen ska ha premiär i juli 2026, så musiken måste vara klar några månader innan det.

Dags för ännu en Oscar? Vem vet. Däremot kan vi nog vara säkra på att kombinationen Christopher Nolan/Ludwig Göransson kommer att resultera i en rad nomineringar.

Ludwig Göransson

Ålder: 40.

Bor: Los Feliz, norra Los Angeles.

Familj: hustrun Selina, som är violinist, och två söner.

Umgänge med andra Hollywood-svenskar: I princip bara Max Martin. Jag känner givetvis Linus Sandgren, men vi träffas mest på prisutdelningar och liknande tillställningar.

Filmmusik: Jag lyssnar inte så mycket på det hemma. Men jag tyckte att Daniel Blumbergs score till Brady Corbets ”Brutalisten” var mycket bra. 

Hur låter den musik du skriver för dig själv?

– Det är ett mischmasch av genrer, och jag spelar allt själv. Så det är väldigt organiskt, samtidigt som jag har idéer om att producera på ett modernt sätt. Jag har många idéer som jag samlat på mig genom åren som jag inte kunnat använda till något annat projekt.

Hur ser ditt samarbete med Chidlish Gambino (Donald Glover) ut?

– Donald är väldigt involverad i alla delar. Han är en så extremt kreativ människa och har idéer i huvudet om låten, videon och konceptet. Han spelar ju inga instrument, så han brukar ha en idé om hur han vill att det ska låta. Sedan skriver vi musiken tillsammans – han text och melodi, och resten hamnar på mitt bord

***