Demonstrationer ska inte kväva kollektivtrafiken
Stockholmarna själva subventionerar ett system som nu prioriterar demonstrationer framför deras rätt att använda sig av kollektivtrafiken.
Stockholmarna själva subventionerar ett system som nu prioriterar demonstrationer framför deras rätt att använda sig av kollektivtrafiken.
Vilka är de som har bestämt att tolv busslinjer i Stockholm ska omdirigeras varje lördag mellan 13:00 och 18:30, under obestämd tid? Svaret är: Trafikoperatören Keolis, i samråd med Trafikförvaltningen i Region Stockholm och efter godkännande från Polisen.
Det handlar om de veckovisa pro-Palestina-demonstrationerna, som stänger ner stora delar av innerstaden och påverkar tusentals bussresenärer.
Det politiska ansvaret ligger hos Trafiknämnden, med Jakop Dalunde (MP) som ordförande sedan november 2025. Operativt är det Keolis Chief Operations Officer, COO, Richard Kirchner som leder besluten om omläggningar för att hantera störningar.
Och vem bekostar trafiken?
SL:s busstrafik finansieras till 38–42 procent via biljetter som köps av resenärerna och resten, upp till 55-58 procent, kommer från regional inkomstskatt och trängselskatt. Det är alltså stockholmarna som subventionerar ett system som nu prioriterar demonstrationer framför deras vardag och deras rätt att använda sig av kollektivtrafik på det sätt den utlovats i SL:s tidtabeller.
En talesperson för Palestinagruppen i Sverige säger: ”Vi kommer att fortsätta marschera varje lördag tills det blir eldupphör i Gaza. Vi förstår att resenärer tycker det är jobbigt, men det är också jobbigt att så många människor dör i Gaza.”
Nu råder ju sedan tidigare på hösten eldupphör, även om vapenvilan har brutits ett antal gånger. Det är svårt att se kopplingen mellan vad som sker i Gaza och tolv omlagda busslinjer som under sex timmar varje lördag berör ett stort antal boende och besökande i Sveriges huvudstad.
Stockholmarna har rätt få tillbaka sina gator och bussar. Ge demonstranterna tillstånd att istället samlas på till exempel Sergels torg eller Norrmalmstorg där måndagsmanifestationerna för Ukraina hålls. Eller andra öppna platser där det går att mötas utan att det inkräktar på trafiken och framkomligheten i Stockholm.
Trafiknämnden och Keolis har ett tydligt uppdrag: se till att bussarna går dit de ska – även på lördagar.
Merit Wager är bland annat skribent och har i över tjugo år skrivit om migration och andra samhällsfrågor.