Icas hyllade sketchreklam – lanserad 2001 och där en imponerande uppsättning skådisar passerat revy – har nu retat upp det mäktiga facket LO. I en färsk film delar butikschefen Ica-Stig, spelad av Björn Kjellman, ut uppgifter till sommarvikarierna: ”Astrid, du får bli facklig representant och arbetsmiljöansvarig nu när Ebba är borta.”   

Christine Marttila, LO-bas i Västsverige, blev enligt Aftonbladet ”helt förfärad” av scenen. Det här är ”ingenting att skoja om”, anser hon.

”Det är farligt om folk får en felaktig bild av vad facket är.”

Det är ju medlemmarna som utser representanter. Ica bör pudla. Norrbotten-Kurirens Daniel Persson skriver under rubriken ”LO saknar både humor och verklighetsförankring” om detta ”vansinnigt märkliga” utspel. Det finns tydligen inga ”riktiga problem att hetsa upp sig över”. 

Expressens Karin Pihl tycker att ”Marttila verkar blanda ihop tv-reklam med Anslagstavlan, samhällsinformationen som SVT kört sedan början av 1970-talet.”

Pihl gillar att Ica-humorn ”bryter igenom bruset”.  Medan högerbloggen Petterssons anser att ”den humorbefriade LO-ordföranden kanske borde ägna sig åt den förlusttyngda kooperationens reklam i stället…damen har helt klart för lite att göra…”.  

Till Resumé mejlar Elin Melin, chef för Icas marknadskommunikation, att syftet är att ”hylla och tacka alla duktiga sommararbetare runtom i landets Ica-butiker.” Samt att i Ica-såpans fiktiva värld ”händer väldigt många olika saker som inte sker i verkligheten.

Ica får även tummen upp av Peter Berglund på X: ”Reklam när den är som bäst. Grattis Ica.” 

***

Få 6 månaders obegränsad läsning – för bara 79kr

Månadens erbjudande

Obegränsad tillgång till allt innehåll på fokus.se och i appen
Nyhetsbrev varje vecka
Avsluta när du vill