Piraterna och den döda guppyn

Text: Elsa Westerstad

I en debattartikel (Svd, 27/5) bjöd Peter Sunde, talesman för fildelnings­sajten The Pirate Bay, in [[Lena Adelsohn Liljeroth]] att besöka dem på årets konstbiennal i Venedig, där de ska ställa ut sitt projekt »Embassy of Piracy« i biennalens internetpaviljong.

Sunde upprördes över kulturministerns famösa uttalande, i vilket hon gladdes över domen i Pirate Bay-målet. Han ser det som ytterligare ett tecken på bristande kommunikation mellan makthavare och icke-etablerade kanaler.

Och nu ser det ut som om mötet i Venedig blir av. Troligt är att [[Peter_Sunde|Peter Sunde]] ifrågasätter att den nya kulturutredningen inte nämnde »fildelning« i sin 900-sidiga lunta, och att Lena Adelsohn Liljeroth hävdar kulturskaparnas rättigheter. En situation som kompliceras yt­terligare av att hiphopgruppen Advance Patrol, vars verk »Aposteln« fanns med i åtalet mot TPB, valt att släppa sin nya skiva på fildelningssajten. »Vi står på olika sidor av saken, det vill säga att vi som artister först och främst vill se till att vår musik finns i folks lägenheter. Inte att dra in pengar, vilket är skivbolagets roll«, förklarade gruppens frontfigur »Gonza« i DN (31/5).

Olika sidor av saken alltså. Makten?

Nja. Sunde utmålar gärna politikens och skivbolagens företrädare som kulturelit. Sällan framgår att han själv utgör en del av en enorm maktfaktor: näteliten.

Den som med aldrig sinande själv­­förtroende löper om det envist analoga nätproletariatet. Snarare rör det sig om ett generationskrig. I varje dispyt ligger oförståelsen mellan de gamla och de unga och flyter likt en död guppy­fisk ingen vill plocka upp.