Inrikes

Klimatbovar säljer

Trots höga bensinpriser och livlig debatt om växthuseffekten ökar försäljningen av stadsjeepar i Sverige.

Sällan, om någonsin, har väl en fråga stått så högt på dagordningen som växthuseffekten gör just nu. I tidningarna skrivs spaltmeter om »klimathotet« och knappast en dag går utan ett nytt tips om hur du själv kan göra för att minska koldioxidutsläppen.

Att köra stadsjeep har blivit lika ute som att vandra runt draperad i minkpäls. Eller?

Fokus genomgång av nybilsförsäljningen av de 33 mest sålda stadsjeepsmodellerna visar en ökning med 16 procent de tre senaste månaderna jämfört med samma period föregående år. Marknadsandelen har hittills i år stigit från ungefär 6 till 7 procent av samtliga sålda bilar.

– Ja, det är en lite märklig situation i och med att det blivit en väldigt stark miljörörelse det senaste året, och det här är ju rätt stora bilar. Men de är uppenbarligen populära, säger Matts Carlsson, fordonsindustrianalytiker och vd vid Göteborg Management Institute.

Även om tillverkarna till viss del lyssnat av omvärlden – de nya stadsjeeparna finns till exempel ofta att få med bränslesnålare dieselmotorer – så handlar detta fortfarande om törstiga fordon.

– De drar ungefär 15–20 procent mer bränsle än andra mellanklassbilar. Det beror på att de är fyrhjulsdrivna, tyngre och större, säger Hans Hedberg, testredaktör på bilmagasinet Teknikens Värld.

Svensken vill uppenbarligen ha sin stadsjeep – global uppvärmning och stigande bensinpriser till trots. Varför?

– Vi är ganska förtjusta i de här bilarna. Det har nog att göra med att de representerar sådant som »free spirit« och »outdoor« – hela det här aktiva livet. Det fungerar bra symboliskt, även om de kanske mest används inne i staden, säger Pernilla Jonsson vid forsknings- och konsultföretaget Kairos Future.

Men har inte klimatdebatten påverkat staedsjeepsägarna överhuvudtaget?

En ägare av en Porsche Cayenne (bensinförbrukning 1,3 liter per mil vid blandad körning) som Fokus talat med vill vara anonym eftersom »det är så jäkla mycket tjafs om de här bilarna«.

– Det är märkligt att folk kan bli så upprörda, säger han.

Efter påtryckningar från bland annat sin fru är hans bilåkande nu koldioxidneutralt.

Han köper certifikat som leder till att koldioxidutsläppen minskar på annat håll i världen med lika mycket som hans egen Porsche Cayenne släpper ut. Hade folk tjatat lika mycket på honom att göra detta om han inte hade kört en stadsjeep?

– Nej, det hade de nog inte gjort. Jag hade en Lada förut, det var säkert en miljöbomb. Det var ju aldrig någon som sade något då.

De bedömare Fokus talat med menar alla att stadsjeepens kännetecken – lite högre, stort lastutrymme, fyrhjulsdrift – är här för att stanna. Samtidigt visar en undersökning gjord av revisionsföretaget KPMG att biltillverkarna tror att låg bränsleförbrukning kommer att bli en allt viktigare faktor bakom konsumenters val av bil.

– Det kommer att komma både mer miljövänliga och mindre bränsleslukande motorer i den här typen av bilar, säger Matts Carlsson.

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera