Verklig makt med bakverk

Text:

Bild: Scanpix

På Axevalla travbana mellan Skara och Skövde sker den här fredagen den 4 juni en historisk avtäckning. Den officiella Birgerbakelsen – skapad till Birger jarls ära och 800-åriga födelsedag – presenteras inför en kanske inte så söt- som spelsugen publik.

Jarlens bakverk, är tanken, ska nu konkurrera med Napoleons och Gustav Adolfs. Det kan tyckas otidsenligt i denna hälsans ålder, men något så trendigt som olika kombinationer av grädde och vitt socker förpackade med en känd persons namn på, är svårt att hitta.

Ta bara bröllopet, som livet på vår halvö kretsar kring. I matvarubutiken reser sig ett berg av Vickans och Dannes god­saker. Här finns en sort för varje smaklök och en förpackningsstorlek för varje plånbok – allt med kungliga emblem.

Ruljansen gynnar förstås bagarna på kort sikt. Men på lång? Går det inte inflation i bakverken?

Tydligen är en mazarin inget värd längre, om den inte har lila glasyr och då kan kallas »Bröllopsmazarin«. Och uppenbarligen duger inte prinsesstårta – en inarbetad och folkligt uppskattad vara – när prinsessan ska gifta sig, nej då krävs »Folktårtan« med vit marsipan i stället för grön.

När den rojalistiska yran blåst över och konditorerna märker att det är valår har det hela antagligen gått så långt att moderaterna presenterar en ljusblå version av den så kallade dammsugaren under namnet Reinfeldt­rullen. ­Socialdemokraterna lär, får man anta, kontra med Sahlin­bakelsen – en trekantig chokladbiskvi.