Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren

Blodigt brödraskap: »Brotherhood« – den tredje delen i spelserien »Assassin’s Creed«, släppter i november förra året. Handlingen går ut på att bekämpa tempelriddare i ett medeltida Rom.

NYHdata1
Inrikes

Äventyret härskar

Krig och brott dominerar bland de nominerade när spelbranschen delar ut sin motsvarighet till »guldbagge«.

På torsdag den 17 mars är det dags för de svenska spelföretagens egen Oscarsutdelning, den så kallade Dataspelsgalan i Stockholm. Under en kväll firar en framgångsrik bransch det gångna året och utser vinnare i 17 olika kategorier.

Trots att utbudet av dataspel de senaste åren har vidgats och pris nu ges till både sport-, party- och barnspel är det våld och krig som dominerar när galans finaste pris ska delas ut. De sex nominerade i klassen »Årets spel« är alla mer eller mindre action­fyllda, med vapen som en integrerad del.

Enligt Orvar Säfström, en av Sveriges mest namnkunniga film- och dataspelskritiker, är det dock inte främst blodtörst hos spelarna som ligger bakom genrens dominans.

– Det ligger i spelandets natur att söka sig till en händelserik miljö där spelarens överlevnad står på spel, säger han.

– Actionmiljön är ju en lek på många sätt. Precis som paintball och schack. De är också tävlingar i ett simulerat krigstillstånd.

Enligt Orvar Säfström är identifikation nyckelordet.

– När det gäller spel handlar det, precis som i allt berättande, om att beröra känslor som är universella: att känna otillräcklighet eller att känna gemenskap. Underhållningsindustrins största utmaning är att lyckas skapa den bästa berättelsen.

Allt fler av de spel som kommer ut på marknaden i dag vill involvera spelaren i berättelsens utveckling och låter hennes reaktioner och val spela en roll i händelseförloppet. Andra spelkaraktärer kan dyka upp och reagera på beslut och handlingar.

Uppför sig spelaren illa får den också hantera konsekvenserna.

Sedan 1990-talet har kommersiella dataspel anspelat på samma emotionella och mänskliga behov som i film och litteratur.

Karaktärerna utvärderas för sin trovärdighet och förmåga att fånga ditt intresse för att vilja utforska spelet.

Trots de nominerade spelens hårdkokta profil är det knappast någon ny våg av ökat »dataspelsvåld«. Endast 4 procent av alla spel som släpps är av så känslig karaktär att de har 18-årsgräns.

– Det är klart att det finns en hel del krigselement, men det är också stora mänskliga dramer som utspelar sig. Krig är inget specifikt speltema. Det är ett klassiskt ämne för berättelse för sin förmåga att framkalla både det bästa och det sämsta i människor, säger Orvar Säfström.

Fakta | Fakta

Nominerade till årets spel:
Assassin’s Creed: Brotherhood – Skjutspel där lönnmord blir en lagsport.
Call Of Duty: Black Ops – Krigsspel med överväldigande explosions- och kulsprutekavalkader.
Heavy Rain – En mordgåta där en far söker sina förlorade söner, »Minority Report« möter film noir.

Mass Effect 2 –Sci-fi-spel där actionhjälten är befälhavare på ett rymdskepp.
Red Dead Redemption – Cowboyspel i westernmiljö med både »jägar-« och »gentlemannauppdrag«.
Starcraft 2 Terrans: wings of Liberty – Strategispel i rymden med relationer till olika varelser.

Video: Erik Fichtelius

SD eller S?

KrönikaNovell
Prenumerera