Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren
Fokus listar

Frankerat

Det är frimärkssäsong, med utställningar och mässor i hela landet, närmast 8–10 april i Skillingaryd i Småland.

Kändismärken

Gul tre skilling banco
Svenska »Gul tre skilling banco« (bilden ovan) är ett förmodat feltryck (det skulle ha varit grönt) som är känt i endast ett exemplar. Det är poststämplat i Kopparberg den 13 juli 1857. Bland de tidigare ägarna finns Sigmund Freud. I maj 2010 såldes märket via ett auktionshus i Genève. Köpare och pris är hemliga, men ryktena handlar om allt från 15 till 70 miljoner kronor.

I kulturen: Tre skilling banco spelar en viss roll i filmen »Charade« från 1963, där Audrey Hepburn, Cary Grant och Walter Matthau medverkar. Märket medverkar i flera deckare, som Tomas Arvidssons »Den poetiska hunden« och Jan Mårtenssons »Tre skilling banco« (1971).

Post Office-märkena från Mauritius
De så kallade Post Office-märkena från Mauritius utkom 1847 och är bland de mest omtalade och högst betalda i världen. Två typer trycktes, ett orange enpenny och en mörkblå tvåpence. De finns i närmare 30 kända exemplar, däribland två stycken på ett fortfarande välbevarat kuvert till Bordeaux. Detta kuvert såldes för över sex miljoner ­schweizerfranc 1993.
frimarken

Brittiska Guyana 1 cent magenta
Den magentafärgade encentaren från den dåvarande brittiska kolonin Guyana utgiven 1856. Senast såld för mer än sju miljoner kronor. Nuvarande ägaren (enligt TT) John du Pont, amerikansk multimiljonär och filantrop, sitter sedan 1996 i fängelse för att ha mördat Dave Schultz, OS-mästare i brottning 1984.
LISBritish_Guiana_13

Makulerad mamma
2001 gav Tyskland ut en serie frimärken med kända skådespelare som Greta Garbo, Charlie Chaplin och Audrey Hepburn. Hepburns son gillade dock inte att mamma porträtterades med en cigarett i munnen. Därför förstördes 14 miljoner frimärken. Fem överlevde demoleringen och blev mycket värdefulla.
LIShepburn

Svensk historia

Bandfrimärken (1920–1938) trycktes på plåtar som böjdes till cylinderhalvor. Bland motiven fanns bland annat Stående lejon (1920–1934), Postemblem (1920–1933) och Gustav V (1921-1936).

Från 1938 trycktes märkena på den första Goebelpressen, bland annat Tre kronor (1939–1969) och Europamärken (1960–).

Årliga nobelmärken fanns 1961–2004, och rabattfrimärken 1979–1993. Julfrimärken kom 1990 och självhäftande märken 2000.

Kända filatelister

Svensk-tyska filatelisten Jakob von Uexkull. Han instiftade 1980 Right Livelihood-priset och finansierade det genom att sälja en värdefull frimärkssamling.

Finansmannen Erik Penser berättar gärna om hur han en gång i tiden spelade bort sin frimärkssamling på galoppbanan Jägersro.

Amerikanska finansmannen William Gross sålde för några år sedan en del av sin samling, bland annat en variant av världens första frimärke, Penny Black från 1840, som bara den klubbades för en miljon dollar. Vinsten gick till Läkare utan gränser.

Redarfamiljen Olsson, med Dan Sten Olsson i spetsen, investerar i frimärken. Enligt Expressen är frimärkssamlingen hustrun Jane Thornurns enskilda egendom.

»Hembygden är viktig«

Fokus frågade Per Bunnstad, kanslichef på Sveriges filatelistförbund:

Hur viktiga är stämplar? Varför?
– Många som samlar på frimärken, brev, vykort och annat är intresserade av sin hembygd och då blir det naturligt att försöka hitta orterna i området på frimärken.

Fem personliga specialiteter:
• Vykort, brev och frimärken från hembygden.
• Alla försändelser med anknytning till båten Albatross i Sverige på 1910-talet.
• Sveriges alla vackra frimärken.
• Journalistik och tidningar på brev och vykort.
• Vykort från OS i Stockholm 1912 och allt med idrott

Miljardrullning

50–70 miljarder kronor omsätts på frimärksmarknaden varje år.

30–50 miljoner frimärkssamlare beräknas finnas i världen.

Så bestäms värdet:
• Märkets skick och stämpelns skick.
• Kända händelser kopplade till märkets tema kan höja värdet för vissa samlare – som till exempel OS i Stockholm.
• Utbud och efterfrågan – populära motiv och eftersökta märken blir dyrare.
• Hela kuvert är ofta mer värda än lösa avtvättade märken.

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera