Blick för blåljus

Text: Eva Sohlman

Foto: Scanpix

Skaparen till den nya serien »NYC 22«, Richard Price, ville utgå från ett tema som inte var uttjatat i raden av polisserier. Han landade i att följa ett gäng nyutexaminerade poliser, »rookies«, och placera dem i Harlem.

– Jag gillade hela idén med att ha personer, som inte är från Harlem, ute på gatorna i polisuniform och som inte vet vad i helskotta som pågår och som inte riktigt kan sitt jobb eller vet vad de kan förvänta sig. Och sedan händer det grejer, säger han.

Price är blek, smal och reserverad, vilket möjligtvis döljer en viss blyghet. Han pratar snabbt, nästan stackatoartat, och ler sällan. Men när han väl öppnar sig kan han med pricksäker timing dra komiska historier, baserade på verkliga och absurda händelser.

Han bor själv i Harlem sedan tre år, ett område som sällan skildras på tv.

– Jag ville fånga platsen när den genomgår en transformation med bland annat den omfattande gentrifiering som nu sker. Det finns en hel del traditionella flergenerationsfamiljer av den gamla skolan och det håller på att förändras och jag ville helt enkelt se det på tv. Jag ville beskriva Harlem visuellt och se dess mångfald.

Harlem präglades efter andra världskriget fram till 1990-talet av djup fattigdom och låga hyror. Sedan dess har unga högavlönade svarta med högre social status, och även en hel del vita, flyttat in i området och drivit upp fastighetspriserna, alltså gentrifierat det.

Terry Kinney, som spelar utbildningsofficeren Daniel Dean, »Yoda«, beskriver serien som rå med en hel del action, men också som full av humor och nyansrikedom eftersom den trovärdigt fångar den  spänning som uppstår mellan polisen och folket i stadsdelen. Det är karaktärerna som är tongivande och som styr berättelsen trots den rika intrigen och där varje rollfigur är präglad av personliga inre konflikter och skelett i garderoben.

En av de sex nyexaminerade poliserna i serien är Ahmad från Afghanistan, till skillnad från de andra som kommer från typiska New York-polisfamiljer med rötter i Irland och Italien. Han möter stor skepsis från sina muslimska bröder i området. Hans mål är att bli en bra polis och hans svaghet är att han försöker alldeles för hårt och när han misslyckas känner han enorm skam.

En annan rollfigur är Tonya Sanchez som kommer från en kriminell familj och som regelbundet fick besök av polisen i hemmet under uppväxten. Hennes beslut att själv bli polis drivs av behovet av att försöka hela eller gottgöra denna bakgrund.

Price, som fick det prestigefyllda Edgar Allan Poe-priset 2007 för sitt arbete med »The Wire«, har också skrivit flera filmmanus som »The Sea of Love«, »Mad Dog and Glory«, och »The Color of Money«, för vilken han blev Oscarsnominerad. Mest känd är han nog som författare och anses idag vara en av de främsta i landet.

Född och uppvuxen i Bronx i New York, skildrar han stadslivet i dess många former och med dess olika röster. Rå är det ord som många kritiker använder när de ska beskriva socialrealismen och miljöerna i hans verk. Price är känd för att »rapportera« sina romaner, och följer ofta polisens arbete under lång tid för att kunna uppnå en så autentisk beskrivning som möjligt.

– Folk föds med vissa speciella gåvor. Vissa föds med snabbhet, andra föds atletiska. Alla har fått någon gåva och min var mitt öra. Jag tror att jag hör folk prata. Det är den delen av mitt skrivande som jag känner mig mest musikalisk med och den som jag är minst självmedveten om. Det är vad jag njuter av mest.

»NYC 22« startar på TV4 senare i år.