Soppan är för dyr, hovmästarn

Text:

Klaga går ju. Till exempel om man är chef på Dagens Industri och tycker att man gjort en bra deal på flygplåtar till Almedalen men sedan, när flygbolaget konkat, måste köpa nya – dubbelt så dyra. Det låter legitimt. Och att gnöla om man som flygbolagsboss aldrig får ihop det på sista raden; det är åtminstone logiskt. Men att heta Skyways eller SAS och hoppa på bränslepriset? Som är skattefritt och kostar runt fem spänn litern. Är det rimligt?

Och på tal om goda och dåliga firmor: Facebook tappade alltså värdet av ett SKF om dagen i början av veckan. Har Mark Zuckerberg rätt att kverulera? Aktieköparen? Har man någonsin som företagare moralisk rätt att klaga, är inte business så att säga business?

En konsultation av Magdalena Ribbings berömda beteendespalt ger inga svar. Man har rätt att knorra över en sambo som biter på naglar, men inte på undermålig kalasmat. Fast det säger kanske inte så mycket om näringslivets legitima status som gnällspikar.

Ett annat av hennes råd, däremot, handlar om ett klassiskt affärsdilemma. Man sitter på restaurang och ska smörja kråset men vid grannbordet lever ett flådigt gäng fan. Tänk till exempel att det är Ryanairs ägare som festar upp sin vinst.

Då, säger Ribbing, ska man inte klaga. Icke. Budgetbolaget kanske är ohyfsat, men spelets regler spelets. Man bör, rådger samma källa, byta bord. Och översatt till näringslivska måste det tolkas som – byt bransch.

Således, ett anspråkslöst förslag till intressenter i Skyways och SAS: satsa på bilar i stället! Tänk hur många som med glädje hade tankat sin Saab för fem kronor litern.