»Föräldrar köper på sig onödigheter«

Text:

Bild: Peter Knutson / Piratförlaget

I helgen anordnades mässan »Underbara barn«, ett mecka för olika barnprodukter. Vad tycker du om det?

– Det är bra att de samlar olika barnprodukter under samma tak, det ger överblick. Visst handlar det om konsumtion, men även information till kunden. Jag tror att marknaden har upptäckt vilken köpstark målgrupp småbarnsföräldrar är. När jag blev förälder för första gången var utbudet mycket mindre.

Småbarnsföräldrar är en tacksam konsumentgrupp som är känslig för säljargument med koppling till barns säkerhet, är det något du har funderat på?

– Nej, men trygghetsskapande produkter kan underlätta föräldraskapet.

Men finns det en risk att föräldrar överkonsumerar?

– Konsumtionsfönstret är vidöppet när man precis har fått barn. Det ska vara alltifrån personliga pekböcker till registreringsskyltar till barnvagnarna. Nyblivna föräldrar har de bästa intentionerna men kan vara lite oerfarna. De vill så väl, men köper på sig onödigheter. Jag vågar påstå att man klarar sig utan de flesta prylarna under barnets första år. Skötväskor till exempel, vem behöver en speciell väska till blöjor egentligen?

Hur påverkar konsumtionen föräldraskapet?

– Om man som förälder känner en press på sig att konsumera och har mentaliteten att bara det bästa är gott nog för mina barn kan det påverka i negativ riktning. En av föräldrarna kanske jobbar massvis för att ha råd med alla de dyra prylarna och därför har mindre tid med sina barn. Det kanske leder till att föräldrarna skiljer sig, det är tragiskt om det sker på grund av jakten på konsumtion.

Du har kommit ut med flera böcker redan i år, vad är ditt knep?

– Att skriva böcker är ett arbete som vilket som helst, jag tror att man måste ta bort lite av mystifieringen kring författarskapet. Jag har deadline för min nya bok vid årsskiftet och då handlar det bara om att bryta ner textmassan i små delar och skriva ett visst antal tecken varje dag.