»Idén om Eurovision är absurd och briljant«

Text: Mårten Arvidsson

Bild: Scanpix

Karen Fricker, hur kommer det sig att en amerikansk intellektuell blir så schlagerbiten?

– Det var när jag undervisade vid Trinity College i Dublin som en doktorand där entusiasmerade mig. Jag tyckte att en tävling i musik mellan olika nationer var en fantastisk idé. Det var liksom absurt och briljant på samma gång. Dessutom fanns det så otroligt mycket intressant kunskap som bara låg där och väntade på att bli upptäckt.

Varför är det så intressant?

– Eurovision har alltid speglat en idé om vad Europa är. Och det sätt som tävlingen har förändrats på de senaste åren har ändrat innebörden av den idén: ESC har blivit mycket större i och med att man inkluderat länder utanför Västeuropa. Det utmanar många européers föreställning om vad som är europeiskt. ESC är ett fenomen som kan studeras tvärvetenskapligt, från ett internationellt politiskt perspektiv till ett sociologiskt.

Du har forskat om Eurovisionsschlagerfestivalen sedan mitten av 00-talet. Tröttnar du aldrig?

– Nej. Tävlingen ändrar ju skepnad hela tiden i och med att mediebolagen får möjlighet att pröva nya grejer varje år. I år är det till exempel första gången som man kan rösta via  en Eurovision-app.

Vad säger du till dem som tycker att du överanalyserar tävlingen?

– Det var faktiskt en irländsk radiopratare som sa just det till mig för ett tag sedan. »Det är bara en tävling«, sa han. Men jag menar att allt har en ideologi. Menar man att något inte är ideologiskt är man själv ideolog, brukar jag säga.

Du skriver om ESC för tidningen Irish Times. Vad tycker du om Irlands bidrag till årets upplaga?

– Jag tycker att låten är helt fantastisk! Irland har gjort särskilt bra ifrån sig i år. Låten är väldigt stark, väldigt sexig, samtida och på samma gång irländsk. Sångaren Ryan Dolan har nästan aldrig uppträtt i tv förut, men gör det ändå otroligt bra.