Till vänster ett hus i Bangkok. Till höger Bangalore.

Utrikes

Villa, vovve, växtvärk

Medelklassen ser likadan ut i Bangalore som i Kairo.

Planet skulle strax landa. Martin Adolfsson satt och kikade ut genom fönstret när han plötsligt fick syn på ett bostadsområde. Små identiska pepparkakshus, stöpta ur samma form. »Det ser ju precis ut som villorna hemma i Stockholm«, tänkte Martin Adolfsson när hjulen slog i marken på Bangkoks flygplats. Året var 2006.

Nu, sju år senare, lägger han sista handen på sitt fotoprojekt »Suburbia Gone Wild«.

– Jag vill skildra en snabbt framväxande medelklass genom att fota modellhem som ser likadana ut världen över. Jag tror det finns en ny framväxande identitet. Människorna som bor i sådana här områden har mer gemensamt med varandra – vilket land de än befinner sig i – än med dem som bor utanför grindarna.

Under 2009 och 2011 reste Martin Adolfsson till åtta städer i runt om i världen – Bangkok, Shanghai, Bangalore, Kairo, Moskva, Johannesburg, São Paulo och Mexico City.

Att han reste just till dessa städer var ingen slump. Alla ligger de i tillväxtekonomier, länder där medelklassen ökar som mest.

Enligt Världsbanken kommer 1,2 miljarder människor tillhöra medelklassen år 2030. Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling, OECD, uppskattar i sin tur antalet till fem miljarder samma år. Att man kommit fram till så olika siffror beror på att det inte finns en global definition om vad begreppet innebär. Som Världsbankens chefsekonom Vikram Nehru utryckte det: Frågar du tio ekonomer om vilka medelklassen är kommer du få elva olika svar.

Även om ekonomerna är oense angående definitionen är alla överens om att medelklassens framväxt ligger bakom stora samhällsförändringar. Forskning visar att den är förknippad med större politisk medvetenhet och ju större medelklass ett land har, desto snabbare minskar fattigdomen.

– Att fotografera modellhem är mitt sätt att beskriva förändringen som sker, säger Martin Adolfsson.

Att hitta modellhemsbyggen var emellertid inte det allra lättaste. Och när Martin Adolfsson mejlade till mäklarfirmorna och frågade om han fick besöka områdena och fotografera husen inuti fick han ofta nej till svar. Eller inget svar alls.

Lösningen blev att agera husspekulant. I varje stad hade han med sig en assistent som kunde språket och kände till omgivningarna.

– I de flesta fallen spelade vi ett nygift par. Vi klädde upp oss och hade en chaufför så inte mäklaren skulle bli misstänksam.

Medan assistenten frågade mäklaren om allt från rören i badrummen till hur grannarna var, sprang Martin Adolfsson runt i huset och fotade så mycket han kunde.

–Detta är ett tidsdokument över en gentrifiering som skett under de senaste två decennierna. Kanske kommer medelklasshemmen inte vara så lika varandra i framtiden. Utvecklingen har gått så fort, den nya medelklassen har ännu inte hittat sin identitet.

 

 

 

 

 

Formstöpt. »Allting i modellhemmen kändes väldigt orkestrerat, varenda kudde låg på precis rätt plats«, berättar fotografen Martin Adolfsson. Bilderna ovan är från området Sens utanför Mexico City samt Shanghaiförorterna St Andrews Manor och Rose and Ginko Valley. 

Fakta | Suburbia

Martin Adolfsson är en svensk fotograf som sedan 2007 är baserad i New York. Suburbia-projektet har rönt uppmärksamhet i en lång rad tidskrifter och ställdes ut på ett galleri i Atlanta i februari i år. Boken »Suburbia Gone Wild – How Suburbia Is Conquering the World« ges ut i maj.

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera