Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren
Livsstil

Snabbfotat fordon

En hederlig sparkstötting är vinterns trendigaste transportmedel.

»Att ta fram sparken tidig vinter är samma frihetskänsla som att ta fram cykeln på våren!«

Så beskrev nyligen bloggaren UnderbaraClara, eller Clara Lidström som hon heter, sin första tur på sin sparkstötting i år. Hon är en av Sveriges största livsstilsbloggare med över 1,3 miljoner besök i månaden.

Att ta sig fram på spark är inte bara busenkelt, det är också ett utmärkt alternativ till den som vill vara klimatsmart och samtidigt få sig en portion motion. Vid åkning sparkas kälken fram med ena foten – därav namnet – medan den andra vilar på meden. När man väl fått upp farten kan man vila både fötterna på medarna och styra sparken genom att vrida på kroppen.

Sparken är sannolikt en svensk uppfinning som är ungefär 150 år gammal. Från början bestod hela sparken av trä, vilket gjorde den i princip omöjlig att styra. 1909 lanserades den första sparken med böjliga stålmedar som gjorde det möjligt att svänga och med tiden började man tillverka hela sparkar i stål. Sparken hade sin storhetstid kring femtiotalet, då drygt 200 000 sparkar tillverkades årligen. Men i och med att allt fler skaffade bil och vägarna saltades, försvann sparkstöttingen från trafiken.

I dag finns bara några enstaka sparktillverkare kvar. En som fortfarande konstruerar den gamla klassiska träsparken är Vansbro Sparkfabrik som årligen säljer runt 7 000 sparkar.

– Försäljningen har ökat de senaste åren på grund av vädret, säger Eljan Bertilsson som sedan 2002 äger firman.

Mest är det äldre som köper sparken, som ett komplement till rullator under vinterhalvåret. Därför har Eljan Bertilsson tagit fram en spark med både hjul och medar. Så om man till exempel behöver korsa en snöfri väg är det bara att fälla ner hjulen.

Men sparken fungerar trots allt bäst på is eller hårt packad snö.

– Sparkar man på ordenligt kan man komma upp i 30 kilometer i timmen, säger Eljan Bertilsson.

Rekordfärden på spark gick dock betydligt snabbare än så. 1995 satte Nils Madsgård världsrekordet med 86,78 kilometer i timmen då han åkte ner för den branta backen kallad »Väggen« på Hundfjället i Sälen.

Fakta | Andra sätt att ta sig fram i snö

Snöskoter. Det krävs dock att man är 16 år och har ett förarbevis för snöskoter.

Cykel med dubbdäck. Fördelen med dubbdäck är att det är säkrare, nackdelen är att det blir tyngre att cykla.

Skidor. Eftersom skidorna bara är några centimeter breda är det svårt att hålla balansen som nybörjare.

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera