Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren

»X-Ray Vision Carrot« är dubbelt så populär bland barn som den i övrigt identiska rotsaken »morot«. Enligt forskningen.

Livsstil

Byt namn – och andra sätt att lyckas som grönsak

Även vegetabilier är tvungna att vårda sina varumärken.

Hur får man barn att äta mer grönsaker? Frågan som gäckat föräldrar i generation efter generation fick ett svar härom året när amerikanska forskare hävdade att det fungerar att döpa om grödorna till häftigare namn. Det hade nämligen visat sig att barn som serverades morötter till lunchen åt nästan dubbelt så många när de hette »X-Ray Vision Carrots« (röntgensyn-morötter, fritt översatt) och att effekten höll i sig även efteråt när morötter återgått till att vara morötter.

Det är som bekant inte bara barn som låter sig lockas av snitsiga ompaketeringar. Att slänga en näve senapskål på pizzan eller pastan var exempelvis inte så populärt innan den kom att kallas ruccola. »Ruccola doftar medelhav och sommar, medan senapskål snarare luktar gödsel eller skolmatsal i glesbygd«, som populärhistorikern och före detta Fokusmedarbetaren Fredrik Lindström konstaterade i en krönika.

Nyhetens behag är någonting som grönsaksmarknaden inte heller är sen att ta fasta på. Det pågår en ständig utveckling av grödor, men medan man tidigare fokuserat på att optimera odlingen har i stället intresset för att förbättra smaken, utseende och nyttan nu ökat.

– Alla är angelägna om att det ska hända saker på marknaden och kan man få fram en grönsak som är ännu nyttigare så är det någonting som kan påverka folkhälsan, säger Stefan Tadic, vd för marknadsbolaget Grönsaksmästarna.

Produkterna förses naturligtvis med internationellt gångbara namn. En nykomling som inom kort lanseras på bred front är Beneforté, även kallad »Superbroccoli«, en korsning mellan traditionell och vild italiensk broccoli som sägs ha extra nyttiga egenskaper. Bellaverde är en annan variant som funnits ett tag i butikerna, en långstjälkad sparrisbroccoli som har en något sötare smak.

På salladsfronten har isbergssallad parats med romansallad vilket resulterat i Cosmopolitan, ett långsmalt salladshuvud med extra fasta blad, och för den som tröttnat på vanlig brysselkål kanske den mer nötiga varianten Flowersprouts kan vara någonting?

Röntgenblick kan tyvärr inte garanteras.

Fakta | Tre namnbyten

Andra produkter som fått nya namn.

Kvarg.  Lanserades av Arla som varumärket Kesella 1985 och har sedan dess bland annat blivit en populär, men omstridd ingrediens i lussebullar.

Norsk torsk. Gadus morhua förde länge en anonym tillvaro i svenska fiskdiskar tills norrmännen hårdlanserade torsksorten, vars tillgång är begränsad til fyra månader om året, som skrei.

Äggplanta/äggört. Växtarten som tillhör familjen potatisväxter kallas nuförtiden oftast för aubergine och har samtidigt ökat i popularitet de senaste åren.

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera