»Alla får lika mycket skit«

Text:

Foto: Malin Hoelstad

– Man ska ta den typen av undersökningar med en nypa salt. Konsumtionen och befolkningen ökar för varje år. Välfärden ökar, vi konsumerar mer av allt. Dessutom är julen viktig för oss svenskar. Inte ens under finanskrisen minskade julhandeln.

Beror rekorden inte bara på att affärerna börjar julskylta tidigare varje år?

– Nej, det tror jag inte. En liten andel har börjat skylta tidigare men den stora massan av handlare börjar faktiskt inte skylta förrän vid första advent.

Vilken är din egen favorit bland tidigare val? 

– Min man sa till mig att vi har alla tidigare Årets julklapp hemma. Men upplevelsen, som fick utmärkelsen 2008, är en stor personlig favorit. En upplevelse kan användas senare och delas tillsammans med andra.

Finns det någon pryl som du med facit i hand kan ångra att ni utsåg till Årets julklapp?

– Jag har svårt att peka ut något direkt felval. Men mössan, som vi utsåg 2003, var ju väldigt generell. Men den fick utmärkelsen som en symbol för att sport- och fritidshandeln började sälja väldigt mycket kläder. Och i samma veva började ungdomar använda mössa inomhus.

Vilken Årets julklapp har fått mest skit?

– Alla får lika mycket skit. Det bli alltid en debatt om vårt val. Det är som med Melodifestivalen, fel låt vann varje år. Antingen så är julklappen för dyr eller för miljöovänlig eller så är det något annat.

Fakta | Fem frågor

Lena Larsson är vd för detaljhandelns utredningsföretag HUI Research, som spår att julhandeln ökar med 2,5 procent i år. Sedan 1988 utser de också Årets julklapp, som presenteras den 25 november. Kriterierna för utmärkelsen är att den ska vara en nyhet eller ha fått nyväckt intresse under året, den ska sälja bra och framför allt representera den tid vi lever i.