Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren

Kampen om resenärerna. Sedan avregleringarna av flygmark­naden inleddes 1992 har konkurrensen hårdnat.

Ekonomi

Trängsel i luftrummet

Orsaken till flygkrisen är inte höga löner, utan mängden flygbolag i Europa.

– De hade kunnat göra på 101 olika sätt. De valde skrämsel, hot och härskartekniker.

Den som säger så är en kabinanställd i SAS som Fokus pratat med i veckan. Vad den anställda syftar på är beslutet i måndags från bolagets vd Rickard Gustafson.

SAS vill föra över ett antal flygplan och 147 anställda i Danmark till det nyförvärvade dotterbolaget Cimber. Beslutet fick kabinpersonalen att först gå ut i strejk och därefter vägra infinna sig på jobbet, trots att strejken blåsts av. Sedan i måndags är personalen tillbaka i tjänst i avvaktan på nya förhandlingar. Men ilskan är inte borta.

– Ledningen upplever att den inte har något att riskera, men kränkt och förnedrad personal är inte bra för något företag, säger den kabinanställda.

Rickard Gustafsons motiv är väl känt. Ägarna vill sälja SAS, det har de tydligt deklarerat. Men för att det ska hända krävs klart bättre resultatsiffror. Åtskilliga försök att få till en försäljning har gjorts, men så länge det fortsätter rinna pengar ur bolaget är det ingen som vill köpa.

Enligt SAS-ledningen kommer villkoren för dem som förflyttas till Cimber vara samma som tidigare, dock bara under två år. Detta, menar facket, skulle innebära möjligheter för ledningen att förändra villkoren framöver. För nyanställda gäller också andra, sämre villkor.

Redan i slutet på 2012 surrades det om vad som då gick under namnet »plan B« – att föra över flygplan och personal till ett dotterbolag. Det var den lösning som diskuterades, om facken vägrade skriva på nya avtal. På så vis skulle SAS skaka av sig sina, relativt sett, generösa löneavtal och sin fördömda pensionsskuld, precis som Sabena, Swiss och Austrian tidigare gjort.

Plan B behövdes dock aldrig sättas i verket. Då. Efter stenhårda förhandlingar, där Rickard Gustafson hotade personalen med konkurs, gick facket med på en uppgörelse som resulterade i försämrade villkor och uteblivna löneökningar under 2013 och 2014. Det var förstås bittert för de anställda, men det fanns en god nyhet. Besparingarna på tre miljarder kronor skulle räcka för att få SAS på fötter.

Nu har det gått två år. Facit visar att personalens eftergifter inte var tillräckliga. För det brutna räkenskapsåret 2013/2014 uppgick SAS intäkter till 38 miljarder, en minskning med 4 miljarder jämfört med året innan. Resultatet före skatt blev minus 918 miljoner kronor.

Det råder inget tvivel om att SAS höga personalkostnader är en del av förklaringen till det usla resultatet. De utgör 32,6 procent av bolagets kostnader, att jämföra med 17,6 procent för den största konkurrenten Norwegian. Danska pilotlöner ligger på mellan 45 000 och 135 000 i månaden. Motsvarande för Norwegians piloter är 25 000 till 75 000.

Det betyder dock inte att det är frid och fröjd inom det norska lågkostnadsbolaget heller. I veckan gick 700 av Norwegians piloter ut i strejk. Piloterna strider för kollektivavtal. Norwegians personal tillhör de i branschen som har hårdast villkor. Endast 30 procent har en fast tillsvidareanställning, enligt en undersökning från universitetet i Gent. Nu uppmanas ytterligare anställda att ta anställning via bemanningsbolag som Proffice Aviation.

Men Norwegianledningen sneglar på konkurrenter som Easyjet och Ryanair, som har ännu lägre personalkostnader. De vill ha flexiblare anställningsvillkor för att hålla kostnaderna nere, och för att uppnå det beslutade de i tisdags att hålla 800 anställda hemma utan lön. Enligt analytiker från Danske Bank kan strejken komma att bli så kostsam att det kan leda till att lånevillkor bryts och att bolaget tvingas i konkurs.

Personalen i SAS och Norwegian strejkar av olika anledningar, alltså. Men det är en följd av samma problem. Det finns för många flygbolag i Europa. Sedan den europeiska flygmarknaden påbörjade sin avreglering 1992 har konkurrensen ökat stadigt år för år. För kunderna har biljettpriserna pressats och tillgängligheten ökat. För de anställda har det inneburit sämre anställningstrygghet och anställningsvillkor. Och flygbolagen har sett sin lönsamhet sjunka.

Att säga att hela branschen står inför en kris är en överdrift. Antalet resenärer i världen fortsätter att öka och intäkterna för 2013 låg på rekordhöga 708 miljarder dollar. En siffra som sannolikt blir ännu högre för 2014. Men samtidigt minskar intäkterna i förhållande till kostnaderna, framför allt i många europeiska bolag.

Konkurrensen har lett till en konsolidering. Lufthansa har köpt flera mindre bolag, Air France har gått ihop med KLM, och British Airways har bildat IAG genom att bland annat gå ihop med Iberia. Än finns dock många medelstora bolag kvar i Europa, däribland SAS.

Den europeiska marknaden är fortfarande långt mer fragmenterad än den amerikanska, där de tre stora, United, Delta och American Airlines, dominerar marknaden. Det syns också i lönsamheten. Enligt en rapport från konsultbolaget PWC uppgick de nordamerikanska bolagens rörelsemarginaler till 4,8 procent, och stod därmed för 50 procent av världsmarknadens överskott. Marginalerna för de europeiska bolagen uppgick till 1,3 procent.

Och det ser fortsatt mörkt ut. Lågkostnadsbolagen har i dag en marknadsandel på 25 procent och den väntas enligt PWC öka i takt med att nya interkontinentala linjer lanseras. Samtidigt får den europeiska flygmarknaden allt hårdare konkurrens från Gulfstaterna, som satsar stenhårt på både Europa och USA. Dessa bolag har ett guldläge mittemellan Europa och Asien, vilket resulterade i att Dubai förra året gick om Heathrow som världens mest hektiska flygplats, med 70,5 miljoner passagerare jämfört med Heathrows 68,1 miljoner.

Ingen ljusning på konkurrensfronten alltså. Hoppet för SAS del är att marknaden konsolideras och att bolaget får vara med i den konsolideringen. Men för det krävs lägre lönekostnader och ändrade anställningsvillkor. Då finns en given köpare i tyska Lufthansa. En affär var nästan färdigförhandlad 2008 och mycket tyder på att den skulle gå att sy ihop igen. Men ett börsvärde på drygt 9 miljarder och minussiffror lär avskräcka vilken köpare som helst. Austrian, Brussels Airlines och Swiss togs över för nästan inga pengar alls.

Fakta | 700 piloter strejkar

Norwegian:

28/2 70 norska piloter strejkar för att få till kollektivavtal.

4/3 700 piloter i Sverige, Norge och Danmark strejkar. Flera av dem sympatistrejkar. Ledningen tvingar 800 kabinanställda att stanna hemma utan lön. Nästan all inrikestrafik i Sverige, Norge och Danmark ställs in.

SAS:

24/2 Medarbetare vid bagagehanteringen strejkar. Flera anställda uteblir från arbetet till följd av fackligt möte, som behandlar beslutet att överföra 147 anställda till dotterbolaget Cimber för att spara kostnader.

Ett 20-tal flygningar ställs in.

25/2 Anställda tillbaka i arbete.

27/2 Flera kabinanställda lägger ner arbetet igen. Ett 40-tal flygningar ställs in.

1/3 De som olovligen strejkar tvingas tillbaka till jobbet, annars väntar uppsägning, enligt ledningen.

2/3 SAS-anställda tillbaka i arbete, men parterna ännu inte ense.

Fakta | SAS har fler plan, Norwegian fler flyglinjer

 

Grafik

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera