Cashar in

Text:

Foto: Lise Åserud/TT

Det säger en del om Sverige, svenskarna och svensk ekonomi att bostadssajten Hemnet är en av landets mest besökta hemsidor. Upp till 2,5 miljoner unika besökare surfar in varje vecka – och inte bara för att leta nytt hem. I lånebubblans förlovade land är det till Hemnet man går för att bedöma storleken på sin bostadsförmögenhet, eller kanske bara för att kolla vad Malmöborna har på sina altaner.

Hemnet är unikt på fler sätt. Till skillnad från i många andra länder var det mäklarna själva som byggde upp sajten, med början 1998. Under lång tid fick mäklarna därför lägga upp sina annonser gratis.      

Men för två år sedan inleddes en ny era i sajtens historia. Då infördes en avgift på 600 kronor per annons, pengar som skulle fördelas mellan lägenhetssäljaren och mäklaren. Förändringen fick Pasha Sabouri, ordförande för Fastighetsmäklarförbundet och vd för Notar, att i protest lämna Hemnets styrelse.

Förra fredagen gick kommersialiseringen ett steg längre. Då berättade Schibsted, som äger bland annat Aftonbladet och Blocket, att Swedbank Fastighetsbyrå och Svensk Fastighetsförmedling gått med på att sälja Hemnet för 1,5 miljarder kronor.

De två mäklarfirmorna äger tillsammans 50 procent av Hemnet, och budet är villkorat med att även Fastighetsmäklarförbundet och Mäklarsamfundet säger ja.

För de fyra nuvarande ägarna handlar det om enormt mycket pengar. Analytiker som Fokus talat med säger att budet är så högt att det i princip inte går att säga nej till det.

Samtidigt tyder mycket på att det skulle vara ett hot mot hela mäklarbranschen om Schibsted tog över deras skapelse. En stor del av värdet med en mäklare är just att annonsen hamnar på Hemnet. Och det vet den norska koncernen. Planerna på att krama ut mångdubbelt mer intäkter ur sajten kan bara tolkas som att stora avgiftshöjningar är att vänta. Vilket lär pressa mäklarkåren till ännu lägre marginaler.

– Det är inte rimligt att tro att de ska kunna föra över hela kostnadsökningen till konsumenterna, säger Rasmus Engberg, analytiker på Handelsbanken.

Han anser att Schibsted fått ett bra pris för en infrastruktur som just nu är svår att konkurrera med. Och att köpet dessutom är ett skydd mot koncernens kassako Blocket.

– Man kan ju tänka sig att de är livrädda för att en private equity-aktör skulle köpa Hemnet, och bygga ut den till att sälja bilar och annat. Då skulle det på kort tid finnas en stark konkurrent till Blocket.

Frågan är bara om affären blir av. Konkurrensverket har stoppat flera liknande affärer tidigare. Och när Swedbank ville köpa Svensk Fastighetsförmedling tog Konkurrensverket strid, bland annat för att det nya bolaget då skulle sitta på 50 procent av Hemnet.

De senaste åren har det blivit allt svårare för små mäklarfirmor att hävda sig på den svenska marknaden. Ett mer kommersiellt Hemnet skulle förmodligen snabba på utvecklingen mot allt större kedjor.

Ute i landet finns troligen många små mäklarfirmor som nu hoppas att Konkurrensverket vässar knivarna.

Fakta | Byter bokstäver mot bostäder

• Efter att Schibsted aviserat köpet av Hemnet i veckan presenterade mediekoncernen att de kommit överens med Mittmedia om en ny affär. De två bolagen ska starta en koncern där de samlar sina morgontidningar på den svenska marknaden.

• Den nya koncernen kommer att bestå av Svenska Dagbladet, 18 tidningar från Mittmedia samt de 10 tidningar från Promedia som Mittmedia äger 55 procent av.

• Mittmedia ska äga 70 procent och Schibsted 30 procent. I praktiken innebär det att Schibsted säljer SvD.