Knäppt och klart

Text:

Bild: Ida Knudsen

»Jag är mycket ledsen men Paolo Roversi vill inte tala om att Polaroidfilmen försvinner. Han skulle gärna ha talat med er om vad som helst, utom just detta.«

Året var 2009. Det var svårt att inte utläsa sorg mellan raderna när den parisiske modefotografen avböjde intervjuer via sin assistent. Hela hans karriär hade byggt på de där bruntonade modellbilderna. Nu var det över.

Åtminstone var det vad alla trodde.

Direktfilmens framgångssaga började 1947. Polaroid, från början ett företag som tillverkade solglasögon, blev snabbt synonymt med sin revolutionerande uppfinning. Amatörfotografer som förr behövt vänta i veckor på framkallning hade nu resultatet i hand sextio sekunder efter klicket. Proffsen älskade den som skissverktyg.

Men med tiden utmanades direktfilmskamerorna på flera fronter. De vanliga analoga kamerorna med bättre bildkvalitet blev billigare. Digitalkamerorna levererade långt bättre resultat på studs. Och så kom mobilkamerorna och la beslag på smidigheten och partyfaktorn.

I början av 2000-talet gick Polaroid i konkurs. Och när bolaget som tagit över namnet meddelade att de skulle sluta tillverka filmen ansågs fenomenet dödförklarat.

Men under det senaste åren har direktfilmskamerorna åter blivit poppis på strandmingel och barnkalas. Framför allt är det Fujifilms färgglada instaxkameror som säljer. Enligt Scandinavian Photo är efterfrågan så stor att det är svårt att få tag på film och kameror.

För nördar som Paolo Roversi finns »The Impossible Projec«, en grupp av fotografer och tidigare medarbetare på Polaroid, som efter det dystra beskedet 2009 började tillverka film till de klassiska kamerorna på egen hand. Och modernare själar köper instaprinters – små skrivare där man kan skriva ut sina mobilbilder som polaroidfoton direkt.

I det ständigt instagrammande tidevarvet har polaroiden fortfarande ett unikt drag: den är helt exklusiv. Bara för en utvald vän. Som Percy Slätten, försäljningschef på Scandinavian Photo, uttrycker saken:

– Folk verkar gilla den där vita kanten utanför bilden där man kan skriva en liten hälsning.

Fakta | Tre polaroidkramare

Tim Mantoani. Känd för sina porträtt på berömda fotografer som visar upp sina mest omtalade fotografier.

Helmut Newton. Fotade mer eller mindre nakna kvinnor, bilderna samlade han sedan i en bok som fick namnet Pola Woman.

Paolo Roversi. En känd modefotograf som åstadkom sina bruntonade och nästan drömlika porträtt genom att blanda svartvit och färgfilm.