Sötsuget

Text:

Bild: King

Jesu lärjunge Matteus hade knappast Google, Apple och Facebook i åtanke när han återgav Jesus ord ”Ty den som har, åt honom skall varda givet. Men i den digitala företagsvärlden har bibelorden blivit mer relevanta än man kunnat ana.

Ett antal it-företag har på ett par decennier lyckats nå enorma marknadsandelar. Se bara på de amerikanska jättarna Google, Apple, Facebook och Amazon. Bara som exempel: Amazon står för över hälften av USA:s bokförsäljning, Facebook har 1,5 miljarder användare världen över och Google kontrollerar 90 procent av den globala sökmarknaden. Men även företag som Ebay, Uber, Snapchat, kinesiska Alibaba och svenska Spotify, är exempel på att storleken spelar roll.

Företagen ses ännu av många som coola start-ups. Uppstickare som framgångsrikt utmanat den gamla ekonomin. Det är en sanning. En annan är att flera av dessa före-tag utnyttjar sin storlek till att växa sig ännu större. De beter sig som monopolister och drar sig inte för att använda ojusta metoder, för att mota bort konkurrens och själva växa.

Förra månaden beslutade sig Amazon exempelvis för att inte längre sälja Apple TV och Google Chromecast i sin e-handelsbutik. Den som söker på produkterna rekommenderas i stället Amazons motsvarighet Amazon Fire Stick. Därtill dumpar Amazon priser för att svälta ut uppstickare och andra konkurrenter, för att sen ta över deras marknadsandeler. Google favoriserar sina egna tjänster i sökresultaten och tvingar tillverkare av Androidtelefoner att erbjuda Googles egna produkter. Allt för att totalkontrollera en så stor andel av de digitala användarna som möjligt. Konkurrensmyndigheterna har fått det på sig, både en och två gånger.

Att ha »first mover advantage« var något som internetguruer från millennieskiftet talade sig varma för. De har fått rätt. Många mindre internetbolag vittnar om stressen över den universella konkurrensen. Den som har som ambition att bygga upp ett mindre företag med ett fåtal anställda och några miljoner i omsättning ser sig lätt förbisprungen av andra.

Och i jakten på världsherravälde söker sig jättarna också in på nya områden. Google satsar på förarlösa bilar, Amazon startar bokförlag.

Att storlek är viktigt är de många förvärven i branschen ett bevis på. Spelbolaget Activision Blizzards köp av svenskättade King – tillverkaren av mobilspelet Candy Crush Saga – för 50 miljarder kronor -tidigare i veckan, kan ses som ett exempel. Men i många andra fall är metoderna mer subtila. Och av den anledningen kanske mer hotfulla. Jättarna äter i små tuggor upp sina konkurrenter – eller samarbetspartners – och tar över deras affärer.

Det finns flera svenska exempel. Tradedoubler värderades till över 6 miljarder kronor när America Online la bud på bolaget 2007. Affären sprack och sedan dess har bolagets reklamaffär nästan helt ätits upp av Google. I dag har bolaget ett börsvärde på 285 miljoner kronor.

Ett annat exempel är sökbolaget Eniro, inriktat på lokalt sök. Förra veckan presenterades en kvartalsrapport som fick kursen att stiga, men glädjen blir sannolikt inte långvarig. Enligt Google själva är uppskattningsvis 73 procent av alla sökningar på internet att betrakta som lokalt sök. I dag samarbetar Eniro och Google. Men allt annat än att Google själva kommer att kapa åt sig den marknaden i framtiden vore förvånande.Eller som det sägs i Matteusevangeliet. »Men den som icke har, från honom skall tagas också det han har.«

Fakta | Med 50 miljarder i insats

King, bolaget bakom mobilspelet Candy Crush Saga, säljs för 50 miljarder kronor.

Activision Blizzard är med titlar som World of Warcraft, Call of Duty och Guitar Hero en av de största aktörerna inom pc- och konsolspel. Genom köpet av King får bolaget även in en fot på marknaden för mobilspel.

King, som grundades i Sverige 2003, ska enligt planerna fortsätta att drivas som en självständig enhet.

Källa: TT