Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren

Lyckad strategi. Stefan Löfven lät två ministrar gå, men den populäraste fick sitta kvar. På ett liknande sätt ser han ut att hantera skatterna. Ge oppositionen lite men inte allt.

Lyckad strategi.  Stefan Löfven lät två ministrar gå, men den populäraste fick sitta kvar. På ett liknande sätt ser han ut att hantera  skatterna. Ge oppositionen lite men inte allt.
Ekonomi

Ett lillfinger räcker

Taktiken från Transportgate ska rädda regeringen Löfven ur skatteknipan.

I månader hade de fyra allianspartierna grälat om hur motståndet mot regeringen skulle organiseras, men den 15 juni var de till sist överens. Lättnaden på den svenska politikens högerkant var påtaglig.

Om regeringen gick fram med tre skattehöjningar i höstens budget så skulle oppositionen väcka en misstroendeförklaring mot någon minister i Stefan Löfvens regering.

Mycket riktigt uppstod frustration men också viss nervositet i Regeringskansliet. På finansdepartementet filades det på formuleringar som skulle det göra enklare för regeringen att backa om det behövdes.

Hos statsrådsberedningen var man snarare inne på att syna alliansens kort.

Staben kring statsministern tog fasta på att de borgerliga partierna var oense om vilken minister som skulle bort, vilket sågs som ett svaghetstecken.

Så kom Transportstyrelsegate.

Den största politiska skandalen på många år svepte helt bort skattefrågorna från dagordningen.

När de nu är tillbaka i debatten är det en ovälkommen huvudvärk för nästan alla inblandade. Svensk ekonomi går bra och det ökade reformutrymmet vill finansminister Magdalena Andersson använda till en riktig valrörelsebudget. Parlamentariskt kaos i november ingår inte i planeringen.

Officiellt står alliansen fast, men på många håll är entusiasmen måttlig över att avsätta Per Bolund på grund av 3:12-reglerna. Det muttras om att det kan verka futtigt att nu komma dragande med några skatter. Men det är svårt att bromsa mjukt när man fått upp farten.

Sommarens turer har paradoxalt nog enat regeringen om en metod för hur alliansen ska mötas. Stefan Löfven avsatte två ministrar, men lät den populäraste sitta kvar. Och likadant ser det ut att bli med skatterna. Ge oppositionen ett finger, men inte hela handen. Låt alliansen vinna någon fråga, men få dem att svettas lite över det slutliga beslutet.

Regeringen har förvisso förnekat att det finns en färdig uppgörelse om att släppa två av de tre skatteförändringarna, men enligt Fokus källor är det huvudspåret. Regeringen överväger att släppa förändringarna av 3:12-reglerna och den statliga inkomstskatten, frågor som framför allt Vänsterpartiet har drivit. Dessutom finns det diskussioner om att undanta norra Sverige och Gotland från flygskatten.

Om alliansen trots justeringar blåser till strid är regeringen uppmuntrad av sommarens turer kring Transportstyrelsen. Trots två avsatta ministrar är avtrycken i opinionen begränsade. Är det någon part som gynnats så är det Socialdemokraterna och Stefan Löfven.

– Det fanns en större dramatik innan oppositionen började använda de här vapnen, men nu ser vi att det inte hände så mycket. Regeringen sitter kvar och förtroendet för Stefan Löfven ökade. Vi är lugnare än före sommaren, säger en centralt placerad regeringskälla.

Och innan det är dags att bråka om skatterna ska försvarsminister Peter Hultqvists framtid avgöras. För vem vet egentligen hur läget ser ut i svensk politik sent i höst när det är dags att rösta om budgeten?

Som så mycket annat i svensk politik, den stora oredans år, får man ta en sak i taget, dag för dag.

Fakta | Tre höjningar

De omtvistade förslagen handlar om tre olika skattehöjningar. Störst betydelse för statskassan har en miljöskatt på flygresor. Utöver det rör det sig om skattehöjning på aktieutdelning för småföretagare, de så kallade 3:12-reglerna, och om att brytpunkten för statlig inkomstskatt ligger kvar.

KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera