»Patetiskt att mens är tabu«

Text:

Grattis till nomineringen, det här var väl väntat?

– Tack! I alla fall inte helt oväntat eftersom det sticker ut från mängden, säger Fokus AD Andreas Nilsson.

Varför tror du att det här omslaget fick extra mycket uppmärksamhet?

–Det är ett ämne som, patetiskt nog, fortfarande är lite tabu. Det är sällan du ser ordet »mens« i en rubrik. Men det krävdes att formen tydligt förklarade för läsaren att just det ordet skulle läsas på både engelska och svenska. En komplicerad balansgång som funkade perfekt.

Varför var det inte blod i bindan?

– Det hade vi kunnat ha, men det hade varit skillnaden mellan om folk la den med omslaget synligt eller upp och ner på köksbordet. Det viktigaste i det här fallet var inte att chocka och väcka tillfälliga reaktioner. Det allra viktigaste är att folk läser artikeln och förstår att det i världen finns unga tjejer, i det här fallet Nepal, som stängs in i kalla kala hyddor när de har mens.

Hur tänker Fokus generellt kring sina omslag?

– Helst ska folk lägga ut en bild på omslaget på Instagram och börja kommentaren med: »Har ni sett Veckans Fokus?« Då har vi lyckats. Det ska ge en bra bild av vad reportaget handlar om och hinta om att det finns mängder av kunskap att hämta. Om det även har någon underfundig ton är det en bonus. Vår chef kallar det för »smartness« .

Till sist, vilket är tidernas bästa omslag?

– Tråkigt svar, men jag tycker inte man kan välja ett. Det handlar så mycket om vad syftet med omslaget är – bygga varumärke eller skapa tillfälligt buzz. En bra etta som inspirerade mig till den nominerade är Newsweeks »There will be blood – get over it«.

Det nominerade omslaget #19

»Med kraftfullt uttryck och fyndig rubrik bryter tidningen ett tabu. På 1 sekund fattar läsaren innebörden, dramatiken, aktualiteten och det oerhörda kring ett ämne de flesta duckar för«, lyder motiveringen.

Läs Fokus artikel »Rädsla håller liv i dödlig mensritual« som ligger till grund för omslaget.