Studie: Därför blev Trumps Twitter-kampanj vägvinnande

Text:

Nästa år är det åter dags för presidentval i USA och partierna är mitt uppe i sina nomineringsprocesser. Den stora frågan är om president Donald Trump får förnyat förtroende eller om en ny kandidat intar Vita huset i november 2020.

Klart är i alla fall att vi lär få se en del twittrande från Donald Trump under valkampanjen. Dagligen når han ut till över 65 miljoner följare. Nu har forskare vid University of Birmingham granskat vilka återkommande mönster som präglat Trumps inlägg mellan åren 2009 och 2018.

Läs också: Tjuvnyp och kylig stämning – ett år före USA-valet

Genom att titta närmare på 21 739 tweets kom forskarna fram till att hans inlägg bjöd in till samtal, var engagerande och hade en rådgivande underton. Trump hade till exempel en formell ton när han riktade sig till väljare generellt och ett informellt språk när han vände sig direkt till Republikaner.

Forskarna bakom studien menar att Trump och hans team hittade en balans under valåret 2016 mellan partipolitik samt vad som stärkte Trumps personliga varumärke.

– Vår studie visar hur närvaro på sociala medier är en avgörande komponent i modern politik. Noggrann språklig analys kan verkligen hjälpa oss att bättre förstå moderna samhällsfrågor och hjälpa allmänheten att förstå vad som händer, säger Jack Grieve, professor vid University of Birmingham.

Läs också: Trump vill skicka IS-fångar till Europa