Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren
Kultur

Ingen katarsis i sikte

Just som teatern behövs som mest så blir den omöjlig.

När coronaviruset ­nyligen härjade som mest i Kina, beslutade regeringen att förbjuda ett mobilspel om pandemier. »Plague inc«, heter det, och går ut på att spelaren ska skapa en organism i syfte att slå ut mänskligheten.

Då vet den kinesiska regeringen inte vad katarsis är.

För oss som går mycket på teater är det själva poängen: Att rena (eller rensa) oss genom att se andra genomlida en tragedi; ett begrepp som introducerades under antiken av Aristoteles (tänk »Oidipus« som dödar sin far och sedan gifter sig med sin mor, »Medea« som dödar sina egna barn, och så vidare).

Att kollektivt bearbeta existentiella frågor bortom förnuft och vetenskapliga bevis är just kulturens själva essens.

Vem vill exempelvis inte se »Determinism« på Dramaten just nu, den nyblivne Dramatenchefen Mattias Anderssons pjäs som leker med tanken att våra liv redan är förutbestämda av en allsmäktig och obarmhärtig maskin? Eller varför inte Wagners mäktiga »Valkyrian« på Kungliga Operan, om en våldsam kamp mellan gott och ont, gudar och människor.

Själv hade jag också gärna sett en teater sätta upp Kristina Lugns pjäs »När det utbröt panik i det kollektiva omedvetna«, om Harald och Lillemor som lever isolerade och endast möter omvärlden genom medias upphöjda klichéer. Ja, bara för den kusligt tajmade titeln.

Nu har dock Sveriges regering beslutat att förbjuda alla evenemang som samlar fler än 500 besökare. Det är sannolikt en nödvändig åtgärd. Jag ifrågasätter den inte på något sätt – tvärtom. Men konstaterar som många andra att den slår hårt mot så kallad livekultur, det vill säga den kultur och underhållning som vi upplever gemensamt i ett rum. Den senaste veckan har även fria grupper med små lokaler tvingats till drastiska åtgärder när publiken sviker (av rädsla för att smittas?) och salongerna står halvtomma även till annars utsålda föreställningar. Exempelvis ställer Teater Galeasen in alla speldatum till och med 22 mars av kritikerhyllade »Irakisk Kristus«.

Detta samtidigt som en vetenskaplig studie (nåväl, kan väl tas med en nypa salt) nyligen visade att våra hjärtan slår i takt när vi ser en teaterpjäs tillsammans.

Teatern behövs mer än någonsin just nu! Fobier botas som bekant inte genom att undvika det man räds, utan genom att konfronteras med det.

***

Luftiga lokaler

Nationalmuseum

26/3–20/9

Sara Danius Nobelklänningar väckte uppmärksamhet varje år mellan 2015 och 2018. Klänningarna var ritade av Pär Engsheden, inspirerade av Danius personlighet, och skänktes senare till Nationalmuseum, där de visas i utställningen »Pär Engsheden och Sara Danius Nobelklänningar«, i skrivande stund fortfarande öppen

Hemma

Earth Hour

28/3 kl 20.30–21.30

Vid denna tid har människor över hela världen sedan år 2007 släckt ljuset en timme i en manifestation på initiativ från Världsnaturfonden för att spara på jordens resurser. I år blir den mörklagda timmen i tillägg en sorts bister manifestation av mänsklig kommunikation och gemenskap i en isolerad värld.

Utomhus

Open call

Örebro, till 30/3

Kanske får utomhusutställningar och -teatrar ett uppsving av 2020 års bacillskräck?
I Örebro pågår just nu ansökningstiden för »Open art«-biennalen nästa sommar. Konstnärer i alla discipliner kan söka både med färdiga verk och idéer, och urvalet görs av en konstjury, en folkets jury och en barnjury. Den förra utställningen visades 2019.

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera