Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren
Aktuellt / Covid-19

Coronakris för Corona? Nej, i USA ökar försäljningen för ölmärket

Det var det näst mest värderade varumärket av de som inte kom från den gamla rika världen. Den kinesiska telekomgiganten Huawei var etta. Tvåa: mexikanska ölmärket Corona.

Var, i alla fall. Åtminstone när varumärkeskonsulterna på Interbrands senast värderade varumärken. Men mycket har hänt sedan dess. Nu förknippas det mexikanska bryggeriet Grupo Modelos öl Corona istället med den världsomspännande pandemin.

Coronas exportframgångar i USA inleddes på 80-talet. Kanske för att som The Economist skriver ölet marknadsfördes med en känsla av ”fun, sun and beach”, till skillnad från de som bara avbildade en flaska och ett upphällt ölglas eller ville bli associerade med sport.

Det var redan då ett anrikt märke på mexikanska marknaden. Grupo Modelo började brygga Corona redan på 20-talet. Men det var genom framgångarna på amerikanska marknaden på 80-talet bland främst unga människor som försäljningen stärktes. Tidningen Forbes värderade 2018 den globala försäljningen till 6,6 miljarder dollar. Och Forbes satte Corona på plats 70 på sin lista över världens mest ledande varumärken. Världens största bryggerikoncern Anheuser-Busch InBev såg framgångarna i USA och tog 2012 över som ägare av Grupo Modelo.

Redan på 90-talet konstaterade den mexikanske handelsministern Jaime Serra Puche att ”Mexiko exporterar två vätskor: råolja och Corona”.

”Det var kanske den första produkten som amerikaner var beredda att betala mer för, inte mindre, för något med ”Made in Mexico” på etiketten”, skriver The Economist.

Och Corona beskrivs som något av en dörröppnare för andra mexikanska produkter, med allt från tacos till tequila.

Och nu en coronakris för Corona? Nej, inte att döma av rapporterna från den amerikanska importören. Försäljningen av Corona i USA steg med 8,9 procent under årets första tre månader, och försäljningen gick upp med hela 24 procent under de första tre veckorna i mars jämfört med föregående år.

Fast sedan början av april är tillverkningen i Mexiko stängd, enligt regeringsbeslut, till skillnad från Frankrike där vin och USA där öl räknas till de livsnödvändiga verksamheterna.

Och namnkopplingen till viruset är något som varken amerikanska importören Constellation eller ägarna Anheuser-Busch InBev vill prata om.

Men varumärkesexperter som The Economist talat med säger att ett namnbyte vore förödande. Det skulle förstöra årtionden av varumärkesbyggande, menar de. Men kanske finns en gyllene medelväg: i Spanien säljs ölet under namnet Coronita beroende på en nationell varumärkestvist.

I Sverige tycks Corona däremot se en långsiktig sänkning av försäljningen. I Systembolagets årsstatistik hamnar de förra året på en 34:e plats bland de mest sålda ölmärkena, med en nedgång med 12,1 procent mot 2018.

LÄS OCKSÅ: Frågor & svar: Det här vet vi om coronaviruset (covid-19)

***

FAKTA: Coronavirus eller covid-19?

Det finns ett stort antal virus som betecknas som coronavirus. Det som är aktuellt är det som upptäcktes i Kina i slutet av 2019, och vars namn är SARS-CoV-2. I allmänhet har vi de första månaderna talat om coronaviruset. Men sjukdomen som själva viruset ger upphov till har fått det officiella namnet covid-19, enligt beslut av världshälsoorganisationen WHO. Covid-19 står för coronavirus disease 2019.

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera