Spanat

Tiktok botar tristessen i karantänen

Coronakrisen innebär ett välkommet pr-lyft för de sociala medierna.

Det har inte varit helt enkelt att tala till de sociala mediernas fördel den senaste tiden. Oavsett om det gällt ifall lagen om anställningsskydd bör reformeras eller hur en pågående pandemi ska angripas, så har de funnits där: nätkrigarna. En del högst levande, maniskt spottande elakheter från sina tangentbord hemmavid. Andra i form av trollkonton från Ryssland och politikens träskmarker. Inför valet 2018 konstaterade Totalförsvarets forskningsinstitut i en rapport att vart tionde Twitterkonto som deltog i den svenska politiska debatten var en robot programmerad för att sprida ett visst budskap.

»Det har aldrig varit så lätt att bli någon annans nyttiga idiot som nu«, skrev Expressens ledarskribent Linda Jerneck apropå lättvindiga retweets och gillamarkeringar.

Till nätets baksida ska läggas hur medierna använts av terrorister och organiserad brottslighet för att runda ordningsmakten. Och hur de blivit mobbarnas favoritverktyg.

Men med coronakrisen har en uppsida gått att skönja. När isolering blivit normaltillstånd i stora delar av världen har livet fortsatt via plattformar som Apples Facetime, Zoom, Google hangouts. Vi har kunnat videochatta med mormor och farmor, alltmedan företag fått direktkontakt med sina hemmajobbare. Det har funkat så bra att Facebookgrundaren Mark Zuckerberg planerar att hålla en stor del av de anställda hemma även efter krisen.

I en amerikansk tidning utropades nyligen att »sociala medier äntligen blivit sociala«. Så skulle man kunna se på saken, eller så kan man argumentera för motsatsen.

I takt med att biografer tvingats stänga har folk strömmat till Netflix och Youtube. Föräldrar för 30 år sedan skulle ha varnat för fyrkantiga ögon. I dag är det snarare likbleka tonåringar som oroar, de sitter klistrade vid sina telefoner och trycker på »uppdatera« i ett flöde som aldrig förnyas, då skaparna också sitter hemma på sina kamrar och ugglar.

Men det finns ett medium som fungerat som en viktig ventil i coronaeländet: kinesiska Tiktok.

Appen är till skillnad från konkurrenternas som gjord för en liv i isolering; där In-stagram har blivit ett sätt att skryta om lyxig restaurangmat och extravaganta resor, har Tiktok sedan starten varit riktad till hemmasittarna. Det är på Tiktok en tjej i pyjamas, mimande till någon 80-talsdänga, blir känd över en natt. Det är där ett practical joke, utfört i isoleringens vardagstristess, blir viralt.

Humorn är lite vrickad, på gränsen för vad som är okej.

I Storbritannien ökade antalet nedladdningar av appen med 34 procent första dagen i isolering. Därefter har Tiktok bara ökat i popularitet hos folket som gav den svarta humorn ett namn. I The Guardian beskrivs Tiktokandet som en lek, en behövlig sådan, i en tid då folks vardag reducerats till barnens – underställda en oresonlig överhet på någon folkhälsomyndighet.

Möjligen är det inte via Tiktok nästa Isaac Newton – som i isolering åren 1665–1666 lade grunden till sin forskning om krafter, gravitation och planeternas rörelse – inspireras till stordåd. Men nog är det den roligaste saken från Kina den här våren, och en välkommen pr-injektion för en samling medier i kris. 

LÄS OCKSÅ: WHO: Håll avstånd, stanna hemma – och spela tv-spel

Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa.

Logga in
eller

Köp FOKUS ONLINE utan bindningstid!

Prova 1 månad för 1 krona

Kampanjpris 1 krona första månaden därefter 149 kronor per månad.

Detta ingår:

Obegränsad tillgång till alla online-artiklar.

Aktuella analyser och fördjupningar.

Dagligt nyhetsbrev.

Fokus på samhällsfrågor, politik, ekonomi, kultur och vetenskap.

Fortsätt

Jag godkänner villkoren för Fokus (FPG Media AB).

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera